Aan het einde van de dag voelde ik mijn lenzen altijd erg zitten en na een maand zijn ze ook echt (onscherp), hebben jullie dat ook?

Ik heb een tijdje normaal lucht doorlatende lenzen gedragen en deze voelde ik altijd erg zitten aan het eind van de dag en deed ze direct uit. Ze waren zwaar aan het eind van de dag en na een maand merkte ik wel dat ze versleten waren.

Nu heb ik sinds een paar maanden ultra (nieuwste technologie etc etc) luchtdoorlatende en hier ondervind ik geen problemen mee maar ze worden ook niet onscherper, kan ik ze gewoon onbeperkt dragen of is dat slecht voor je ogen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Te lang lenzen dragen kan je ogen ernstig beschadigen. Veelvoorkomende symptomen zijn jeukende ogen, een wazig zicht en bloeddoorlopen ogen. In de enquête (onder 2000 deelnemers) klaagden de deelnemers vooral over ooginfecties, contactlenzen die blijven kleven aan het oog en zelfs letsels aan het oog http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1365838/2011/12/20/Waarom-je-lenzen-te-lang-inhouden-gevaarlijk-is.dhtml Nu draag ik zelf ook zachte contactlenzen. Mijn ervaring is dat je lenzen wel tot 16 uur per dag kan dragen voordat ze beginnen op te drogen. Dit is wel sterk afhankelijk van de omgeving (nu bijvoorbeeld vaak de verwarming aan, dit zorgt voor sneller uitdrogen.) Als je bijvoorbeeld in het weekend s'nachts nog gaat stappen kun je het beste voor een half uur de lenzen even in de vloeistof leggen. Dan kunnen ze weer een tijdje mee. De lenzen die ik draag zijn 'maandlenzen'. Deze draag ik makkelijk 2 maanden, soms zelfs langer. er is dan wel een verhoogt risico op ooginfectie, maar ik draag al zeker 15 jaar lenzen en heb dit nog nooit gehad. Zolang het goed voelt, zal het dit waarschijnlijk ook zijn.

Je ogen worden " afgeplakt" als je slaapt en als je lenzen draagt, en ook al heb je blijkbaar superkwaliteit lenzen, niets is beter dan " blote" oogballen. Oogleden die knipperen kunnen dan vrijuit vuil wegwissen. Een idee is om lenzen ' s avonds te vervangen door een bril. Je ogen krijgen de kans om op te frissen voor zij gaan sluiten ivm slapen gaan. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100