Hoe betrouwbaar is een opticiën ?

Omdat de "kleine lettertjes steeds kleiner lijken te worden" en ik al bijna 50 ben dacht ik niet meer voldoende te hebben aan mijn +1 leesbril.
Als ik daarmee lees heb ik het idee dat mijn armen te kort zijn ;-).

Het testje bij de opticiën duurde krap een minuut (dat is dan wel prettig) en het resultaat was dat ik perfecte ogen heb !
Voorts kreeg ik de keuze tussen wat "drogisterij-brilletjes" of een op maat gemaakt bril vanaf 200 euro...

Eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in het testresultaat omdat ik toch zelf merk dat het lezen met mijn huidige bril niet meer zo goed afgaat.
Het gaat me niet zo zeer om deze opticiën maar om de testmethode.
Hoe weet ik nou zeker of dat overeenkomt met mijn indruk van mijn zicht ?

Toegevoegd na 1 uur:
Het was overigens een Eye Wish opticiën.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer gewoon een brilletje van de Wibra. daar heb je ook +1,5 en +2 en die kosten €1,50. Kun je gelijk zien of je daar goed mee ziet en werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is op zich al heel vreemd dat je volgens hem perfecte ogen hebt en hij je alsnog een bril wil verkopen :-) Ik doe mijn arm ook niet in het gips als deze niet gebroken is.

Het beste antwoord

ik ben zelf gediplomeerd opticien en een oogmeting duurt toch zeker incl anamnese zo´n 15 minuten .
Mijn advies is om altijd naar een gediplomeerd opticien te gaan , bv Specsavers . Veel andere ketens zoals HA , Pearle en Eye-Wish werken vaak met ongediplomeerd personeel . In Nederland mag namelijk iedereen voor opticien spelen , tis raar maar echt waar .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het ligt er aan naar wat voor een opticien je gaat. Ik raad toch wel een zaak als eyewish aan of een goede eenmanszaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was overigens een Eye Wish opticiën
Ga snel naar een ander opticien. Dat kan nooit in 1 minuut. Duurt minstens 15-30 minuten. En wat ik hoor over de aanbevolen brillen stemt ook tot nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit aankaarten bij de huisarts en vragen of deze je wil doorverwijzen naar een oogarts. Deze kan een zeer nauwkeurige oogmeting doen en heeft er geen financieel belang bij of je nu goede of slechte ogen hebt.

Je krijgt je oogsterkte op een papiertje mee en je kunt deze gebruiken bij de opticiën die de geschikte glazen regelt bij dat mooie montuurtje dat je gaat uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens +
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt op zich - maar ook dan zal de opticien moeten meten. Al was het maar om de pupilafstand te bepalen.
Ze proberen je altijd een 1/4 aan te smeren (en nieuw montuur). Ik heb mijn ogen eens laten meten door een gerenommeerde optcien-keten. Ja, U moet aan de bril. Daags erna naar het ziekenhuis geweest en die maten helemaal nix!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opticiens zijn zeker betrouwbaar voor wat betreft metingen van 'normale' zichtafwijkingen. Maar...het is natuurlijk wel primair een WINKEL en geen dokter.
Net als iedere 45-plusser kan ook jij bij normale verziendheid ('kippig worden') een eenvoudige leestest doen en bij de drogist of de blokker een goedkoop leesbrilletje uitzoeken. Twijfel je, of is de afwijking voor beide ogen verschillend, dan kun je dat eventueel laten testen door een opticien.

Die heeft echter natuurlijk geen brilletjes van twee, drie euro, dus zal hij je altijd een brilletje adviseren dat wellicht (ver) b oven de prijsklasse ligt die jij voor ogen had. En hoe duurder de opticien, hoe duurder het brilletje. Bij Fielmann of Hans Anders ben je nog een keer klaar, maar bij Het Huis betaal je voor een simpele leesbril al een fortuin.

Natuurlijk is er ook wel wat kwaliteitsverschil tussen opticienbrillen en Kruidvat-brillen, maar niet dermate veel dat het het volledige prijsverschil verklaart. Wat je uiteindelijk DOET, is dus helemaal je eigen keuze. Bij de opticien heb je natuurlijk meer keus, opties, nazorg en pasvorm, maar als je alleen af en toe dat brilletje ophoeft, kan dat teveel zijn van het goede. Ben je echt afhankelijk van je leesbril, dan is het een ander verhaal. Een ' normaal' verziend iemand (zonder dat het slechts de jaartjes zijn die tellen) koopt OOK zijn +2 of +3-bril niet in de supermarkt, tenslotte.

En vanaf 200 euro ?? Dan zit je dus bij een heel dure opticien. Probeer eens een goedkopere; voor de helft of een kwart kan het zeker, wellicht zelfs nog goedkoper.

Wat de test betreft : niet alleen de scherpte bepaald of je nog goed kunt lezen ; ook de lichtsterkte wordt belangrijker, en 's avonds speelt vaak vermoeidheid een rol. Laat dus desnoods je ogen nog een keer 's avonds en ook eens bij slechter licht controleren ; dikke kans dat je er toch best een (half) puntje bij kunt hebben dan. Bij mij scheelt hjet zelfs een hele punt ; 's avonds of overdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was overigens een Eye Wish opticiën
Ik weet niet naar welke winkel je bent geweest maar een goede brillenzaak verkoopt geen kant en klaar brillen. Dus ga naar een goede brillenwinkel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was overigens een Eye Wish opticiën
ronron1212
12 jaar geleden
Ga naar pearl
ik vertrouw die opticiens voor geen zak.
Ik zelf ga naar een oogarts.
Die opticien hebben maar van een opleiding van enkele weken genoten en verder niets.