Hoe ontspiegelt men brille"glazen"? Volgens de opticien verkoopt hij enkel ontspiegelde glazen, maar dat geeft wel een meerprijs.

Ik heb de indruk dat door het ontspiegelen de "glazen"minder glad worden en daardoor sneller vuil zijn.

Toegevoegd na 23 uur:
Wij hadden eerst (superdunne) glazen van "het Huis" en nu van "Pearl"; we hebben de indruk dat deze van Pearl veel sneller vuil zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het jou niet uitmaakt of je ontspiegelde glazen hebt of niet, zou ik naar een andere opticien gaan die je de gewone glazen wel kan verkopen. Ik krijg een beetje het idee dat je opticien je op kosten wil jagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil vrijwel elke opticien ; je moet gewoon je poot stijf houden, werkt prima.

Het beste antwoord

http://www.spieringsoptiek.nl/Brillen/Brillenglazen/ontspiegelingen

op deze site staat ontspiegelen duidelijk omschreven. er worden laagjes over het glas aangebracht, waardoor er geen spiegeling meer is

Toegevoegd na 4 minuten:
er bestaat een top coat die je over je ontspiegelde bril kan laten zetten, waardoor ze minder snel vuil worden.

Top-Coat
Vaak wordt beweerd dat ontspiegelde brillenglazen sterker verontreinigen dan niet ontspiegelde brillenglazen. Dat is echter niet juist, ze worden net zo vuil. Wel worden verontreinigingen zoals bijvoorbeeld vingerafdrukken of watervlekken op ontspiegelde brillenglazen eerder waargenomen. Ze beïnvloeden namelijk de reflectie-eigenschappen van de ontspiegeling. Daarom worden de ontspiegelde glazen van Essilor geleverd met een speciale Top-Coat. Dit is een laagje dat de ontspiegeling afdekt en ervoor zorgt dat vuil en vet minder gemakkelijk aan het glas hechten.

http://www.optiekvanes.nl/?Alles_over_ogen:Brillenglazen:Altijd_schone_glazen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het nut van ontspiegelen is niet zozeer voor de brildrager zelf alswel voor de omgeving : mensen die je aankijken zien graag je ogen, en niet de omgeving weerkaatst in je glazen. Daarvoor brengen ze een coating aan die dat verhinderd.

Als jij dat per se wilt (en ik heb zelf wel een paar goedkope 'modebrilletjes' die bijna niets gekost hebben die dat hebben) kun je ook gewoon standaard glazen zonder ontspiegeling laten maken. Niet onder de indruk raken van verkooptrucjes van opticiens.

Zo zullen ze je ook altijd de duurste ontspiegeling aan proberen te raden, maar de goedkoopste voldoet in de regel uitstekend. En inderdaad ; hoe meer coatings er op aangebracht worden, hoe sneller de bril vuil zal zijn. Maar dat is een kwestie van wennen ;-) Glad glas spiegelt dan wel vreselijk, maar er blijft weinig stof op hangen.

Er is trouwens ook een levensgroot verschil tussen glas en kunststof ; daar zou het verschil met je vorige bril ook in kunnen zitten.

Een basis-ontspiegeling is dus wel altijd aan te raden als je je bril dagelijks draagt , maar kost - afhankelijk van de opticien - niet zo gek veel meer dan 8 tot 10 euro per glas.