Mijn vader had dit voor z'n 40ste, ik zelf krijg het nu pas op m'n 46ste: Mijn bril omhoog doen om kleine letters te lezen. Kan ik dit tegenhouden?

Het is eigen aan ouder worden, maar bij navraag loopt het gelijk op met veel mensen die plots niet meer die gigantische hoeveelheden chocolade eten (deed ik ook tot voor een jaar, zonder dik te worden, nu daalt mijn voedingsbehoeften en word ik zelf - heel bizar - ook wat rustiger intern. Ik moet wellicht naar een oogarts, maar overal lees ik dat het normaal is wat gebeurt en dat ik een aangepast bril moet hebben, maar het is erg ambetant want ik doe voor een groot deel inputwerk aan computers. Ik voel echter dat het een soort luiheid in mijn ogen is, alsof ik bepaalde oogspieren (a ooglens misschien?) in mijn ogen niet meer kan trekken om de focus door mijn bril te verscherpen om toch te lezen zonder m'n bril af te zetten. Heeft er iemand al geprobeerd om zijn ogen iets langer te trainen zodat dit verouderingsproces kan tegengewerkt worden, of moet ik doen zoals iedereen. Van sommige mensen hoorde ik de tip te verlagen in dioptrie van mijn bril (bijziendheid, -2,50 heb ik ongeveer; misschien eens terug naar -2,00 ten koste van scherpte in de verte).

Indien mogelijk geen theoretische uitleg en verwijzing naar wiki of andere websites, maar graag simpele praktijkadviezen van de ouderen onder ons die het al meemaakten.

Je mag ook repliceren met je leeftijd waarop dit gebeurde of waarop je je vader/moeder plots ziet z'n bril omhoog doen zonder dat hij/zij het misschien beseft, dat helpt mij dan verder zoeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Topic http://www.goeievraag.nl/vraag/slecht-bril-veraf-dichtbij-kijken.41583 leunt hier dichtbij, maar daar zijn veel replieken nog van mensen die - zoals mijzelf tot voor een paar maanden - hun bril nog konden blijven ophouden om ook verder te lezen (of documenten in te geven aan de computer).
Amadea
12 jaar geleden
Het bril-omhoog-proces maak ik zelf niet mee omdat ik lenzen draag. Die doe je niet zomaar even uit om kleine letters te kunnen lezen. Het werd vooral bij kunstlicht steeds moeilijker om te focussen, dus toen heb ik een leesgedeelte in de linkerlens gekregen. Onzichtbaar voor anderen, maar perfect om alles goed te kunnen zien. Het rechteroog heeft een cylindrische correctie en daar is voor contactlenzen nog geen leesgedeelte in mogelijk. Maar met het rechteroog is mijn vertescherpte optimaal (zelfs beter dan bij mensen die geen correctie behoeven) en het linkeroog gebruik ik dus om te lezen.
Wellicht is het voor u ook een bruikbare suggestie om op contactlenzen over te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg bruikbare tip, dit mag je gerust als antwoord plaatsen. Heb lenzen geprobeerd (iets minder sterkte), maar daar zeg je juist dat het probleem zich zo voordoet. Vraag me dan wel af hoe het zit met je dieptezicht bij sport en rijden met de camionette en moto bij twee verschillende ogen.

Het beste antwoord

Het klopt wat je zegt, je oogspieren kunnen niet meer zorgen voor bijstelling van je ooglens om goed dichtbij te kijken met je bril.Dus dat wordt op en af zetten als je een bril hebt, of leesgedeelte toevoegen.
En dan heb je nog een kans dat je met de pc weer problemen krijgt. Afstand pc -scherm ligt net tussen lees- en verteafstand in.
Ik heb enige tijd gelezen over het trainen van de oogspieren, waardoor je zonder bril zou kunnen, het resultaat was niet spectaculair, volgens de onderzoekers waren de ogen niet beter geworden, maar dachten de mensen dat alleen maar en accepteerden ze een minder zicht, zonder dat zelf te beseffen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die training van oogspieren 'voelt' wel aan als zinvol bij mij. Ik merkte vandaag echter nog iets bizars bij het klant waar ik vandaag bezig was: Als ik de verlichting UIT doe (dus enkel met minder natuurlijk licht werkte), dan ging het plots weer iets beter? Is dat omdat mijn oogspieren, dan toch nog iets meer proberen te reageren tussen normaal PC-scherm op afstand en de kleine lettertjes dichterbij op papier? Ook als ik langer bezig bleef en het 'vermoeide gevoel' afweerde door mijn tempo van werken op te drijven tegen mezelf in, kon ik na een tijdje weer de focus in mijn ogen verzetten en ging het weer. Helaas, na een telefoontje tussendoor, had ik het ook weer. En nu merk ik dat sms'en lezen op mijn Nokia E71 ook eigenlijk al niet zo vlot meer gaat met bril. Bizar dat de natuur zo in 'snelle schokken' werkt, maar ik herinner mij van mijn kinderen ook dat ik ze nooit kon opleggen iets te leren, maar dat ze soms razendsnel vooruit gingen op bepaalde onderdelen (bijv. schaken na de sprookjesachtige film "Lang Leven de Koningin" met Monique VdVen), en dan weer plots leken stil te vallen op die vlakken. Ik vecht nog even tegen de tijd verder, om dan wellicht toe te geven dat jullie allemaal gelijk hebben en de strijd tegen de ouderdom vooral een evolutie naar zinvolle aanvaarding moet zijn.
anneliez
12 jaar geleden
Zolang je er zelf geen [problemen mee hebt, is het allemaal geen probleem om (nog) geen (lees)bril aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Training oogspieren lukt slechts bij sommigen en staat nog in kinderschoenen. Bij mij op dit moment lukte het op dit moment nog niet. Op dit moment draag ik terug een oudere bril met iets verminderde sterkte voor ver-kijken. De borden zijn niet meer haarscherp, maar het lezen en computerwerken inclusief input van documenten met heel kleine lettertjes, gaat weer perfect. Dank aan ALLE beantwoorders, het was erg moeilijk het beste antwoord te kiezen, dus voel je niet verongelukt in dezer. Technisch was misschien het eerste antwoord zelfs het beste, en de tekst "je wordt een oude papa" was poëtisch veruit de mooiste. De laatste opmerking was dan weer de liefste, maar daar mag ik mij niet door laten beïnvloeden, vermoed ik...

Andere antwoorden (4)

Het is een normaal verschijnsel dat rond het 45e jaar een leesbril noodzakelijk wordt.
Als je veel op leesafstand kijkt dan zul je inderdaad de ooglens nog iets langer kunnen accomoderen op die afstand, maar door het stugger worden van de lens zal het toch steeds moeilijker gaan.
Als je nu een bril met negatieve sterkte draagt dan is het optillen van de bril een kunstmatige manier om een leesbril met sterkte +2.50 te simuleren, maar als je toch naar de opticien gaat voor een (zwakkere) bril dan zou ik gelijk voor een varifocus-bril gaan, je hebt dan één bril waar je in alle gevallen mee kunt kijken.
Een bril van -2.00 werkt natuurlijk wel als speciale "computerbril", je kunt dan met minder inspanning achter de computer zitten en de -2.50 bril voor in de verte gebruiken.
Bedenk dat het verschil tussen -2.50 en -2.00 een leesbril van slechts +0.50 oplevert, je zult reeds binnen een paar jaar alweer een sterkere leeshulp nodig hebben.
Ook ik heb al jaren een varifocus-bril, bij mij werd het ook rond mijn 45e te lastig om steeds bril-op bril-af te werken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is altijd even wennen aan varifocusglazen, maar als je nu met een relatief lage additie van +0.50 of +1.00 begint dan kun je later makkelijk een nog sterker leesgedeelte nemen.
Het uitstellen en dan in 1 keer een additie van +2.00 is moeilijker om aan te wennen.
Het wennen is overigens voor iedereen verschillend, zelf had ik er nauwelijks problemen mee.
Een goede opticien geeft de garantie dat je de bril mag teruggeven als je er binnen een paar maanden nog steeds niet aan gewend bent.
De enige zinvolle mogelijkheid die je dan nog overhoudt is met twee brillen werken: 1 voor dichtbij en 1 voor veraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij al zeer bruikbaar. Ik had inderdaad niet genuanceerd dat ik zowel mijn scherm ver laat staan, en het soms lukt om mijn inputdocumenten gewoon een stuk verder te leggen terwijl ik scherper kijk, maar tegenwoordig zijn zoveel in te boeken facturen in echt zeer klein lettertype, waardoor ik die variofocus inderdaad overweeg maar nog even nadenk of ik een paar jaar uitstel van executie neem door te verlagen in scherpte en blijvend met 1 bril te werken. Ik ben ook een verwoed motard die meer dan 30.000 km bol, dus ik hoop dat een verlaging van scherpte mijn veiligheid niet in het gedrang brengt (maar daar zijn mijn reflexen belangrijker en het houden van afstand, afstand, afstand zodat ik tijdig kan remmen voor de stommiteiten van mezelf en nog meer voor de stommiteiten van andere weggebruikers - I am always responsible to live longer, I presume!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom uitstellen? de vermindering van het zicht dichtbij is begonnen en zal geleidelijk toenemen.
Hoe eerder je aan varifocus went hoe makkelijker het gaat.
Het onvermijdelijke houd je echt niet tegen!
Wat het motorrijden betreft: draag alsjeblieft een bril die optimaal zicht in de verte geeft, de suggestie om een bril van een halve dioptrie minder te dragen maakt toch dat je in de verte minder scherp ziet en dus minder kunt anticiperen op verkeerssituaties.
Ik heb bij de opticien nadrukkelijk aangegeven dat ik mijn varifocusbril ook als vrachtwagenchauffeur in het verkeer gebruik en heb de bril op mijn verzoek laten uitvoeren.
Op mijn verzoek is het leesgedeelte relatief laag onderin de glazen gehouden, het montuur heeft dan ook ruimte genoeg onderin. (geen smal montuur kiezen dus!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Als ik op racecircuit meer dan 240 km/h rij met de moto, verengt mijn gezichtsveld tot maar een paar tiental graden meer en is elke waarneming van levensbelang. We beseffen veel te weinig dat eigenlijk maar binnen onze focus scherp zien en dat al de rest wazig is. Het feit dat jij camionchauffeur bent (ik haalde ook mijn internationale transportvergunning, een van de moeilijkste opleidingen die ik ooit in mijn leven volgde), zet de betrouwbaarheid van je getuigenis ook een stuk hoger. Emotioneel ligt het wel moeilijk, ik ben een enorme sportman en dit is mijn eerste strijd tegen ouder worden die ik echt lijk te verliezen... Moest er een keer van komen en mijn oudste zoon wordt 19, dus is het inderdaad aan hen meer en meer. Warme reactie van jou, thx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het gevaar af dat me verweten wordt dat ik reclame maak voor varifocus (of varilux) brillen: juist het gebruik van 1 bril voor alle zicht geeft je psychologisch zelfvertrouwen als je collega leeftijdgenoten met aparte leesbrillen ziet jongleren.
Het enige echte nadeel dat ik ondervindt is dat de autoradio in mijn vrachtwagen boven mijn hoofd zit, als ik op het display wil kijken verrek ik mijn nek. ;-)
Je wordt ouder papa, geef het maar toe. :-) Het is gewoon je leeftijd. Ik ben nu 57 jaar en ken het probleem al jaren. Ik merk het aan mijn eigen ogen. Bij hele kleine lettertjes moet ik al onder de lamp staan om ze te kunnen lezen. En als ik achter de computer zit, dan betrap ik mezelf erop dat ik vaak over m'n bril kijk op het scherm. Gewoon naar de brillenboer, je ogen laten opmeten en een bril aanschaffen met varifocus-glazen. En over een paar jaar opnieuw. Gewoon je er bij neerleggen dat je ouder wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je nog geen bril daagt, kun je het natuurlijk ook eerst proberen met een leesbrilletje van een paar euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word inderdaad een oude papa... Maar het woord papa daarin mildert alle leed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....het woord papa mildert alle leed.......
wat mooi gezegd!
Ik hoopte ook dat het aan mij voorbij zou gaan maar 46 is DE leeftijd (helaas).

En toen ging het snel, ik kon het nog een half jaar "verbergen" (dacht ik) door ipv bril omhoog tijdens het lezen (ik heb lenzen) het te lezen item stiekem wat heen en weer te bewegen tot ik een punt vond dat het weer scherp was.

Helaas pindakaas, dat lukte al snel niet meer. En nu herken ik haarscherp de andere slachtoffers die quasi nonchalant met een tijdschrift goochelen.

Ben ik een beetje in een pestbui zeg ik dan: helpt niet hoor....

Ik ken ondertussen niemand van in de 50 die nog haarscherp leest zonder hulpmiddelen, irritant gewoon.

EN, ik heb al jaren een "verweg afwijking" en net zo veel last als iemand die nog nooit oogcorrectie nodig had dus ook dat helpt je niet.

Leg je er maar bij neer, ik hoop alleen dat de snelheid van achteruitgang wat af neemt tzt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief antwoord en treffend dat jij ook de leeftijd 46 jaar vermeld. Dank je hartelijk! Hopelijk stimuleert dit anderen om ook hun leeftijd te vermelden, als je dat nog weet want het verloopt zowel snel en plots als dat je het achteraf wellicht heel subtiel lijkt te hebben ondergaan...
Welkom bij de ouderen!
Je zult er aan moeten geloven; de leesbril, of in jouw geval, een leesgedeelte in je bril.
Mijn antwoord lijkt op dat van de voorgaande GV-ers, maar misschien voel je je dan wat gesterkt.
Ik heb van mijn 20ste tot mijn 61ste lenzen gedragen, en ja hoor: toen ik midden 40 was kon ik niet meer lezen met mijn lenzen in. Dus een leesbril erbij gekocht. Vond ik eerste wel raar: een leesbril over lenzen, en lastig ook.
Nu draag ik al tot mijn volle tevredenheid 3 jaar een varifocale bril. Geen gedoe meer met een extra bril in mijn tas en tig brillen op diverse plekken in huis en op het werk. Ideaal!