hoe groot is de kans dat mijn ogen nie tegen lenzen kunnen?

wat is hiervoor bepalend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Antwoorden (4)

kleine kans, ga wel naar een goede opticien of oogarts, die samenwerkt met een opticien.

Toegevoegd na 1 minuut:
de structuur van je netvlies op je oog is hiervoor bepalend

Toegevoegd na 47 minuten:
netvlies moet hoornvlies zijn, bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult wel hoornvlies bedoelen, netvlies zit achterin het oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je hebt gelijk bedankt
Super klein, eerste x goed laten meten door opticien, daarna via internet bestellen. Gebruik zelf dag lenzen, geen vloeistoffen nodig, een je verliezen geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid oogvocht is bepalend voor het slagen van lenzen. Wanneer jouw ogen altijd droog zijn kunnen de lenzen niet goed drijven en zul je er last van krijgen. Zelf heb ik eerst een bezoek aan de oogarts gebracht om te laten beoordelen of mijn ogen geschikt waren, zo'n 23 jaar geleden was dat. Maar tegenwoordig zijn de opticiens zo goed opgeleid dat die het ook wel kunnen bepalen.
Amadea
12 jaar geleden
Een goede conditie van het traanvocht is een voorwaarde voor het ongecompliceerd dragen van contactlenzen. Contactlenzen moeten namelijk "drijven" op het traanvocht. Een contactlens kan tijdens de normale lidslag (knipperen van de ogen) werken als een soort schuurpapier indien een contactlens niet drijft en er onvoldoende traanvocht tussen de contactlens en het hoornvlies zit. Hierdoor kunnen verschillende klachten ontstaan: branderige ogen, een jeukend gevoel, een zandkorrelgevoel, een vermoeid gevoel of het gevoel dat er iets in de ogen zit, een drukkend gevoel achter de ogen, hoofdpijn, wazig zien (vooral bij geconcentreerd kijken en lezen) en soms juist klachten van te veel traanvocht (vaak bij wandelen of fietsen tegen de wind in). Te veel aan tranen ontstaat doordat het oog signaleert dat de conditie van het traanvocht niet goed is. Het oog geeft dan een signaal naar de traanklier dat er meer traanvocht moeten komen. Deze zogenaamde "reflextranen" zijn echter van een mindere kwaliteit zodat ook die het oog niet goed verzorgen. Te weinig traanvocht of traanvocht van onvoldoende kwaliteit kan het dragen van contactlenzen zo oncomfortabel maken dat mensen weer kiezen voor een bril.
Dus zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het traanvocht zijn belangrijk om probleemloos contactlenzen te kunnen dragen.
Er zijn veel verschillende soorten druppels op de markt, zogenaamde "kunsttranen", die verlichting kunnen geven. Deze kunsttranen kunnen ook de productie van reflextranen verminderen en de kwaliteit van de eigen tranen verbeteren. Raadpleeg eerst een specialist want niet alle kunsttranen zijn geschikt om in combinatie met contactlenzen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je oogvocht te vettig is, dan is het met lenzen alsof je door troebel water kijkt.
De opticiën kan je oogvocht vantevoren eenvoudig testen. Er wordt dan gele vloeistof in je oog gedruppeld. Daarna wordt gekeken of lenzen een probleem zijn met jouw oogvocht.