Gaan je ogen achteruit als je geen bril draagt, maar wel nodig hebt?

M'n ouders beweren van wel, maar ik geloof het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
40.5K

Antwoorden (8)

Dat geloof ik ook niet. Je ogen worden wel gauwer moe, en je kunt last krijgen van hoofdpijn.
Want als je een bril draagt gaan je ogen OOK vaak nog achteruit.
Weinig mensen houden hun hele leven dezelfde sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen bril draagt terwijl je die wel nodig hebt dan zijn er twee mogelijkheden:
Bij negatieve glazen (bijziendheid) zal je de neiging hebben om je ogen te knijpen om toch in de verte scherp te zien, dat kan op den duur vermoeiend zijn.
Bij positieve glazen (verziendheid) zul je altijd je ogen iets moeten inspannen om scherp te zien, zelfs als je in de verte wilt kijken, ook dat is op den duur vermoeiend.
Voor de ogen zelf maakt het weinig uit, ze "verslijten" er niet door en de ooglens afwijking zal ook niet veel veranderen.
Er zijn mensen die beweren dat juist het niet dragen van een licht negatieve bril de ooglens "dwingt" om te verbeteren, terwijl een correcte bril de ooglens lui houdt.
Lang niet iedereen is het met deze laatste bewering eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze kunnen eerder vermoeid worden.
Net zoals vroeger gezegd werd dat je slechte ogen kreeg van bij slecht licht lezen (met een zaklantaarn onder de dekens) wat dus ook niet waar is, zelfde gevolg:vermoeidheid.
Maar waarom zou je geen bril dragen als je slechte ogen hebt, je ziet alles zoveel beter en makkelijker dan
12 jaar geleden
Nee, het niet dragen van een bril, als je die wel nodig hebt, levert geen schade aan je ogen op. Het kan je wel hoofdpijn geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een fabel.
Het dragen van een bril heeft geen invloed op de kwaliteit van een oog: indien een voorgeschreven bril niet of niet geregeld wordt gedragen wordt het oog zelf hierdoor niet beïnvloed, noch ten goede noch ten kwade!
( Hierop is één belangrijke uitzondering: de bril bij de jeugdige strabismuspatiëntjes vóór de schoolgaande leeftijd; daar kan een bril de functie van het oog soms wel degelijk helpen verbeteren. Ditzelfde geldt voor patiëntjes van dezelfde leeftijd met amblyopie ten gevolge van een refractieafwijking. Het ontstaan van refractieafwijkingen wordt echter niet beïnvloed door het al of niet dragen van een bril.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je ogen worden er niet slechter van, maar het is wel verstandig om toch je bril/lenzen te dragen, omdat je last krijgt van hoofdpijn en je sneller moe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet waar. Ik heb zelf ook een jaar lang met slechte ogen en zonder bril rondgelopen!
Ik kreeg veel hoofdpijn en was ook sneller moe.
Maar nu ik een bril heb, en sinds kort lenzen, zijn mijn ogen wel achteruit gegaan.
Maar ik geef toch als advies: Neem een bril, desnoods lenzen als je geen bril wilt, je zult merken dat je minder hoofdpijn en vermoeidheid hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaan de ogen verder achteruit bij het dragen van een bril.
Want dit is een aanpassing van de ogen. Als je bijvoorbeeld nog in de groei bent, en je kijkt vele uren per dag dichtbij, bijvoorbeeld naar een scherm of een boek, dan stelt de oogbol zich in op 'dichtbij kijken'.

Dit was duidelijk merkbaar, toen de Inuit (Eskimo's) indertijd verplicht naar school moesten: van de ene op de andere generatie moest 25% aan de bril.

Ook zijn er in Amerika scholen, waarbij ze de boeken projecteren op het bord. Zo hoeven de kinderen veel minder lang dichtbij te kijken.

Dus als je een bril draagt, dan is het verleidelijk om ook erdoor heen te kijken als dat niet hoeft. En juist dan gaat het proces van achteruit gaan verder.

Hier komt nog het volgende bij. De optometrist meet je ogen bij omstandigheden die niet veel voorkomen: namelijk in het half donker. Maar overdag (en dat is de meeste tijd) is het lichter, en zijn je pupillen kleiner. En een kleiner diafragma geeft een hogere gezichtsscherpte.
Zo kreeg ik twee jaar geleden het advies om de sterkte met 1 tot 1,5 verder te vergroten. Maar overdag kan ik autonummerborden tot 50m lezen. Als de zon schijnt, zie ik tot de horizon vlijmscherp. Dus waarom dan een sterkere bril??

Het antwoord op je vraag is dus: nee.