Kunnen slechte ogen bij sommige mensen ook beter worden naarmate ze ouder wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
71.1K

Het beste antwoord

Dat bij het ouder worden de ogen beter zouden worden is een misvatting. Wel kunnen myopen (bijzienden) vanaf 40 jaar soms beter lezen zonder bril, daar waar hun leeftijdgenoten een leesbril nodig hebben.
Door het ouder worden kan de lensdikte in het oog toenemen waardoor de refractieafwijking kan veranderen met als gevolg dat de sterkte van de glazen eveneens kan afnemen. Hierdoor kunnen ouderen soms opnieuw lezen zonder bril.
Dit alles heeft met beter worden van de ogen echter niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie geeft hier nou een min op dit goeie antwoord ?? Ik heb ter compensatie maar een plusje gezet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je hanson. Mijn antwoord komt van een oogartsenpraktijk. (zie bron) Ik denk dat artsen die gespecialiseerd zijn in deze materie wel het juiste zullen schrijven op hun website.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
weet jij ook waardoor je sterkte is afgenomen? en had je - of +?

Andere antwoorden (7)

Er zijn zoveel oorzaken in en rond het oog waardoor het zicht wat wordt belemmert. Vanuit de verte is het moeilijk om daar iets over te zeggen.

Maar het kan wel. Bijvoorbeeld door het laseren van ogen dat er ineens beter zicht is. Of een troebele ooglens die wordt getransplanteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, ik ben al vanaf m'n 10e jaar brildragend, en merk dat mijn ogen de laatste jaren erop vooruit zijn gegaan. Ik heb de afgelopen 4 jaar 3 x nieuwe glazen moeten bestellen, omdat de vorige te sterk waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, had ik ook:
Zei de opticien zo maar: u hebt geen bril (meer) nodig!.
Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, zou inderdaad mooi zijn, maar ik vrees dat in dat geval de leesbril wel nodig zal zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Susie ik ook: maar die heb ik dan weer niet van de opticien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Susie: ik ook! Maar helaas, de minsterkte is 'lichter' geworden, helaas is er nu ook een plus nodig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mensen, de ouderdom komt met gebreken;-)
Zo zou je het kunnen zien.

In feite gaat het accommodatievermogen achteruit.
Door het vele lezen in de jeugd, ontwikkelen veel kinderen bijziendheid. Ze krijgen een bril met min-glazen.

Met de jaren worden mensen verziend. Maar doordat ze met min zijn begonnen, komt er een tijd, dat de sterkte nul is. Ze hoeven dat geen bril voor dichtbij. Helaas moeten ze wel nog steeds een bril voor veraf.

Zo ben ik bijziend. Om te lezen zet ik mijn bril af. Om tv te kijken, zet ik hem op. Om auto te rijden, neem ik een andere en sterkere bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt NIET bijziend door veel lezen, dat is echt onzin.
En ik - bijziend - ben inmiddels ook een beetje verziend, hele kleine lettertjes kan ik alleen nog lezen zónder bril, maar daarmee ben ik nog niet van mijn bijziendheid af.
Anders zouden varifocusglazen ook niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je haalt me de woorden uit de mond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen de Inuit (Eskimo's) leerplicht kregen, steeg het brilgebruik in een generatie met 25%.
De verklaring is, dat kinderen lang moeten accommoderen, en dat het groeiende kinderoog zich hierop instelt.
Er zijn scholen, waar de boeken worden geprojecteerd. Ik heb begrepen, dat het onzin is dat je slechte ogen krijgt van bij te weinig licht lezen.
De verklaring is, dat je bij weinig licht dichter naar het boek toebuigt, en dus meer moet accommoderen. Het komt niet door het weinige licht zelf.
Hoe zien jullie dit?
Het is in het algemeen zo dat de brilsterkte die je voor je ogen nodig hebt het sterkst kan veranderen tijdens je groei.

Na je 25e zullen de veranderingen nog maar klein zijn, een spontane grote verbetering is niet te verwachten.

Er zal wel rond je 45e een verslechtering van de mogelijkheid om dichtbij te kijken geleidelijk optreden:
je zal dan aan een leesbril (of een multifocale bril als je al een bril draagt) toe zijn.

Deze verslechtering treedt op omdat de ooglens geleidelijk stugger wordt zodat je hem niet meer zo bol kunt trekken om de sterkte te krijgen voor dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze dochter(20) heeft - glazen en sinds ze lenzen is gaan gebruiken( nu sinds 3 jaar) zijn haar ogen iets vooruit gegaan. De opticien zegt dat dit wel vaker voorkomt. Dus mijn antwoord is ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ogen veranderen als ze ouderworden.

Ik ben altijd bijziend geweest, dat wil zeggen dat ik altijd slecht zag in de verte.
De laatste jaren draag ik geen bril meer om ver te kijken voor autorijden, tv ed..
Maar tegelijkertijd ben ik behoorlijk verziend geworden. Als je verziend bent, zie je dingen die ver weg zijn wel goed, maar dingen die dichterbij zijn zijn moeilijk scherp te zien.
Dat wil zeggen dat ik niet meer kan lezen zonder bril.

Dus aan de ene kant zijn mijn slechte ogen beter geworden. Ik heb geen bril meer nodig met min-glazen.
En aan de andere kant slechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hier idem dito, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook+
ja hoor dat kan zeker...
mijn ogen waren eerst -2.. ik draag mijn bril nooit vind het wel best zo..
laatste keer dat ik heb laten testen waren ze -1 dus ogen kunnen steeds verschillen.
je hebt kans dat het met ups and downs gaat dan beter dan slechter het wisseld vaak per persoon