Hoe kan ik mijn oogspier trainen?

Als ik naar boven kijk draait mijn rechteroog weg naar buiten en kijk ik dus scheel. Dit komt omdat een spiertje in mijn oog te lang is. Ik kan dit operatief laten rechtzetten maar als ik recht vooruit kijk is er niks aan de hand en dus vind ik dat een beetje te vroeg. Het wordt wel erger naarmate de jaren voorbij gaan en nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en of er een manier is om mijn spiertje te trainen zodat het wat strakker wordt en dus misschien iets minder wordt.

Deze foto is ter verduidelijking van hoe het eruit ziet. Bij mij is het dus alleen zo als ik naar boven kijk.
http://www.bbc.co.uk/comedy/content/images/2007/08/31/martyfeldman_2_396x222.jpg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je een fysiotherapeut bellen? Ik zou niet weten wat de beste training is, maar misschien kan een Fysio het telefonisch aan je uitleggen. Succes ermee!

Het beste antwoord

Grappig om hier een vraag te lezen, die ik ongeveer een jaar geleden ook had.

Ik herken het probleem. Ik ben via huisarts en oogarts bij de orthoptist geweest, en heb uitvoerig met hem gesproken, in hoeverre je zelf iets aan je ogen kunt doen, om ze goed te houden, en had ook o.a. de letterlijke vraag "kun je je ogen trainen?"

Ik had echt gedacht dat ik er zelf iets aan kon doen, maar zowel oogarts als orthoptist zijn van mening dat het gewoon niet kan. Een operatie is de enige oplossing. Als er iets te trainen valt bij ogen (of oogspieren), dan kan dat hooguit bij kinderen tot een jaar of 6.

Verder kun je de boel wat corrigeren met een bril, maar ik vraag me eigenlijk nog steeds af, of ik daar echt iets aan heb, omdat ik alleen maar "last" heb, wanneer ik opzij kijk. Voor jou zal hetzelfde gelden, omdat jij alleen last hebt, als je omhoog kijkt.

Mijn conclusie na deze consulten, is dat:
- trainen van je ogen of oogspieren kan niet.
- er zijn niet zo veel dingen die slecht of goed zijn voor je ogen en je hebt zelf nauwelijks invloed op de kwaliteit van je ogen.
- corrigeren met een bril heeft niet zoveel zin bij dit soort klachten.
- als je het wilt laten opereren, moet je goed de voor- en nadelen afwegen. Of, heb je zoveel last, dat het een operatie waard is?

Als je nog nooit bij een orthoptist bent geweest, dan kan ik het je aanbevelen. Je kunt daar terecht met al dit soort vragen, waar de oogarts meestal geen tijd voor heeft. Ook heeft een orthoptist veel meer tijd, om je ogen uitgebreid te onderzoeken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Ik ben vele malen bij een orthoptist en oogartsen geweest, vooral toen ik nog een jong meisje was. Maar helaas ben ik destijds verkeerd geholpen waardoor ik al jaren vecht tegen een heel slecht oog (scheel kijken, slecht zien, dubbel zien etc.) Sinds 2 jaar heb ik een lens implantaat wat de last al iets minder maakt omdat ik geen bril met dik jampotglas of dure lens nodig heb maar de laatste tijd krijg ik steeds meer opmerkingen over mijn 'schele' oog. Ik heb er toen ik klein was nooit echt bij stil gestaan dat het later erger zou kunnen worden dus nooit gevraagd naar eventuele oplossingen. 2 jaar geleden heeft mijn oogarts vervolgens aangegeven dat het operatief verbeterd zou kunnen worden. En nu ineens dacht ik: misschien kan ik het wel trainen! haha. Vandaar de vraag, maar helaas dus.
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou jouw klachten zijn een stuk serieuzer dan bij mij.
Bij mij is het meer irritatie; ik vind het zo nu en dan alleen wat vermoeiend, en verder valt het best mee. Jammer he, dat we er zelf niks aan kunnen doen. En vreemd ook: in de sportschool kun je al je spieren trainen, en met dat oogspiertje kunnen we het niet. Lang geleden dat je bij de orthoptist bent geweest? Misschien een idee om nog eens langs te gaan? Het gaat zo snel met de medische wetenschap; wie weet of er ontwikkelingen zijn, op het gebied van corrigeren van dat spiertje, of verbeterde operatie-technieken.
Sterkte!

Andere antwoorden (2)

Nee.
Bron: ervaring.

Ik kijk al bijna mijn hele leven scheel met een oog.
Vooral als ik moe ben.
Beide ogen zijn ooit recht gezet, maar bij een oog is
dat niet zo goed gelukt.
Het is ook een lui oog.

Ik heb dus wel eens geinformeerd of men dat oog alsnog zou kunnen corrigeren.
Eventueel was het mogelijk het spiertje nog een in te korten of op te rekken, maar het resultaat zou van zeer korte duur zijn.
Dus ben ik er maar aan gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Piloten van helikopters oefenen ze de ogen om los van elkaar dingen te zien. Oefening, 1 oogafdekken en naar alles kijken. Van links naar rechts etc.....
Wellicht helpt het.