Kunnen blinden, die nog nooit hebben kunnen zien, enig idee hoe het is om te kunnen zien?

Dus als je vanaf je geboorte al helemaal niets kunt zien, (Niet slechtziend, maar echt blind,) heb je dan een idee hoe het is om te kunnen zien, of heb je geen idee hoe wij het "zien" beleven?

En de zelfde vraag voor doven... Hebben die een idee hoe het is om te kunnen horen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1.5K

Het beste antwoord

Nee, dat hebben ze niet.... ik heb een tijdje met blinde kinderen en jongeren gewerkt, ze stellen zich geen beelden voor maar meer eigen veronderstellingen met geluid. Ik vroeg ze dan om bijvoorbeeld een olifant te tekenen of een auto, er kwamen de meest bijzondere dingen uit. Heb dikwijls gesprekken gehad over het kunnen zien zoals anderen en daaruit bleek dat ze echt geen idee hadden wat zien nou eigenlijk was. Wat licht was, wat kleuren zijn.
Mensen die overigens niet vanaf de geboorte blind zijn hebben vaak een betere kijk daarop.

Ik werkte jaren geleden samen met een vrouw die haar hele leven doof was, zij kreeg rond haar 40e implantaten zodat ze wat geluiden kon horen. Dit was voor haar een bijzonder traumatische ervaring in het begin. Ze schrok ontzettend van onverwachte geluiden, terwijl ze het maar heel zachtjes hoorde in het begin. Ze vertelde dat het eng en angstig was om vanuit de stilte weer wat te kunnen horen. Ze heeft nooit goed leren praten en kunnen luisteren naar gesproken taal. Dit laat denk ik ook zien hoe het beeld is van een dove.... ze kunnen zich niet goed voorstellen hoe het is om te kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als iemand zijn leven lang al blind is heeft hij/zij geen idee hoe dingen eruit zien, geen dimensie, geen kleuren etc. Hetzelfde geld voor doven mensen, die hebben ook geen idee hoe het is om te horen, geen stemmen, muziek etc. die voelen alleen trillingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evenmin als ik me echt kan voorstellen wat het is om nooit gezien te hebben. (een pikdonkere kelder is denk ik toch nog anders dan echt blind) kunnen blinden zich het zien voorstellen
13 jaar geleden
Ja en nee. Nee omdat zij echt niet weten wat "groen" is. En ja omdat zij door te voelen en te horen wel een idee krijgen over bv een fiets. Andersom kun je op diverse plaatsen in nederland ervaren hoe het is om blind te zijn. Ik heb zo'n ervaring. Ik heb toen een oranje auto aangeraakt die in werkelijkheid misschien zwart was.