Is het mogelijk dat je met je ene oog een andere kant op kijkt dan met je andere oog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
5.2K

Het beste antwoord

Ja, voor een paard is dat heel gewoon, een mens kijkt in zo'n geval scheel en twee verschillende beelden is iets waar onze hersenen niet van houden, dus in dat geval willen ze een van de twee beelden niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, als je scheel ben, kan dat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens een documentaire gezien over gevechtsvliegers. Die werden geleerd om met elk oog een andere kant op te kijken.

Ik probeer er nou een site over te vinden, maar dat lukt niet zo gauw.

Toegevoegd na 39 minuten:
Nou wou ik het zelf ook weten.
Mijn man wist me te vertellen dat de vliegers van de Apache helicopters dit geleerd wordt.

Kortom: ja het kan!

Ik vond nog een vraag erover bij Yahoo. Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je scheel kijkt of loenst.
De meeste mensen zullen dan toch één beeld zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, ik ken mensen die hun ogen zeg maar naar buiten kunnen draaien een andere kant op. Ik denk tenminste dat dat is wat je bedoeld.
Dat trucje van naar je neus kijken kennen we allemaal wel.
Maar het is dus wel mogelijk.
Het kan aangeboren zijn, maar sommige kunnen het ook gewoon af en toe.
Wanneer het aangeboren is, zit een of 2 oog(en) de andere kant op, het kan ook zo zijn dat wanneer diegene vermoeid of ziek is de stand van de ogen veranderd.
Andere mensen kunnen dat als 'trucje' maar dat is niet echt goed voor je oogspieren en je oogboldruk.
Dat zul je ook wel merken als je lang scheel probeert te kijken, dan komt er een druk op je hoofd. (Bij mij in ieder geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ogen staan los van elkaar, ze hebben elk hun eigen spieren. Bij training zou idd een oog getraind kunnen worden om de andere kant op te kijken. Bij loensende mensen is een spierafwijking in 1 oog vaak de oorzaak