Kan je antidepressiva slikken als je ook de pil slikt?

een jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Alles kan maar of het altijd verstandig is. Door de pil krijg je een overmaat aan oestrogenen. Die oestrogenen verminderen ook de omzetting van bepaalde schildklierhormonen. Pilgebruik kan dus depressieve gevoelens uitlokken.

Antwoorden (2)

Dit is mogelijk, maar het antidepressivum kan wel op effect hebben op de werking van de pil.

De meerderheid van de anticonceptiepillen vertrouwt op oestrogeen en progesteron om de eisprong te voorkomen. Maar antidepressiva zoals SSRI’s kunnen de niveaus van deze hormonen bij vrouwen beïnvloeden. Als de biologische beschikbaarheid van oestrogeen en progesteron verandert, kan de werkzaamheid van orale anticonceptiva bij sommige vrouwen worden aangetast, wat mogelijk kan leiden tot een onbedoelde zwangerschap.
Er is een groot verschil in de hoeveelheid hormonen van vrouw tot vrouw, dus ook de daling van de effectiviteit van anticonceptiva verschilt.
Met andere woorden, combinaties van antidepressiva en anticonceptie beïnvloeden elke vrouw anders. Het type antidepressivum dat wordt gebruikt, het voorgeschreven orale anticonceptiemiddel, de lichaamssamenstelling spelen allemaal een rol.
SimonV
een jaar geleden
Ja,dat kan :er is slecht één uitzondering nl:
Slikt u de pil en heeft uw arts antibiotica voorgeschreven? Dan zijn er geen extra maatregelen nodig om een zwangerschap te voorkomen. Er is wel een uitzondering. Lees hier welke dat is.

Tot 1 januari 2012 werd gedacht dat antibiotica de werking van de pil beïnvloeden, maar inmiddels wordt hier anders over gedacht. Alleen bij het gebruik van de bij tuberculose geïndiceerde antibiotica rifabutine en rifampicine kan de pil in meer of mindere mate onbetrouwbaar worden. Neem het zekere voor het onzekere door voor extra anticonceptie te zorgen als u deze antibiotica slikt. Gebruik bijvoorbeeld condooms. Omdat antibiotica ook na het stoppen van de kuur nog een tijdje doorwerken, is extra bescherming tegen een zwangerschap tot twee weken na de kuur nog nodig.
fremar
een jaar geleden