Is het erg dat ik ibuprofen slik ipv paracetamol?

Ik kan geen paracetamol slikken. Ik moet het in vier stukjes snijden en met limonade slikken, en dan nog sta ik boven de gootsteen te kokken. Vind het écht heel smerig en het is een hele happening om te slikken. Daarom slik ik sinds een paar maanden ibuprofen ipv paracetamol. Nu las ik dat veel mensen ibuprofen onderschatten en dat het een veel sterkere pijnstiller is dan paracetamol. Is het erg dat ik ibuprofen slik?

Ik slik maximaal 1-3 pillen per maand en ben 21.

een jaar geleden
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Je kunt lang praten over de verschillen paracetamol-ibuprofen. Allebei hebben ze wat bijwerkingen en nadelen. Maar als voor jou ibuprofen werkt en je slikt er 1-3 per maand, zou ik me verder niet zoveel zorgen maken.
Inekez1
een jaar geleden
Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom ze paracetamol niet zo;n smartie-achtige omhulsel geven. Ik slik ook veel makkelijker ibuprofen dan paracetamol. En voor veel klachten is het beide bruikbaar. Paracetamol (of andere vieze pilletjes) slik ik altijd met vla of appelmoes. Dat gaat veel makkelijker dan met water.
TurfGraver
een jaar geleden
Mischien eens paracetamol capsules proberen?
tinus1969
een jaar geleden
@Inekez1: 'Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom ze paracetamol niet zo;n smartie-achtige omhulsel geven.'
Om er voor te zorgen dat kinderen die pillen niet als smarties eten. Een overdosis paracetamol is namelijk behoorlijk gevaarlijk.
HeerVoldemort
een jaar geleden
@tinus1969
Een overdosis Ibuprofen niet dan? (Serieuze vraag) @benteeeltink
Ik gebruik al jaren ibuprofen omdat paracetamol niet helpt bij mij wanneer ik hoofdpijn heb. Ik heb een periode gehad waarin ik per week een pakje ibuprofen 400mg gebruikte. Nu gebruik ik zoveel inmiddels niet meer. Maar ik gebruik het nog steeds. Ik heb nooit ergens last van gehad. Ook niet van de maagklachten doe als bijwerking op nummer 1 staat. Ik wil daarmee niet zeggen dat het bij jou ook heen kwaad kan, want ieder mens is anders. Ik ken ook genoeg mensen bij wie paracetamol wel werkt bij hoofdpijn. Mijn huisarts en een chirurg in het ziekenhuis hebben mij eens verteld dat paracetamol pas goed werkt wanneer je een spiegel opbouwt. Dus na een operatie bijvoorbeeld. En dat ibuprofen kort maar snel werkt.
tinus1969
een jaar geleden
"Een overdosis Ibuprofen niet dan? (Serieuze vraag)"
Paracetamol overdosering is berucht, omdat er maar een relatief kleine overdosis nodig is voor permanente leverschade. Die overdosis merk je bovendien niet goed op, omdat je er niet meteen ziek van wordt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ibuprofen werkt meer ontregelend op je hormoonhuishouding en werkt trouwens ook irriterend op je slijmvliezen.
tinus1969
een jaar geleden
@EchWel, waar heb je dat spookverhaal mbt hormoonhuishouding vandaan?
HeerVoldemort
een jaar geleden
@tinus1969 Dat een overdosis paracetamol ernstig kan zijn wist ik ja. Maar ik vraag mij af als een peuter zo'n big pack ibuprofen 400mg te pakken krijgt en al die lekker zoete snoepjes op eet of dat dan minder erg zou zijn.

Antwoorden (2)

Ibuprofen is inderdaad sterker, en dat is volgens mij hier een onnodig middel.

Ik heb namelijk ook moeite met het innemen van tabletjes en pillen met water.

1. Het innemen gaat beter als ik mijn hoofd schuin houd, dan kan het pilletje vanuit mijn wang zonder kokhalsneiging met het water mee door mijn keel zakken.

2. Het gaat nóg veel beter als ik het pilletje met yoghurt of vla of pudding inneem, dan wordt het daar door meegesleurd en blijft het echt niet achterop je tong irriteren. Dat kan gewoon met je hoofd rechtop. Daarvoor moet je wel yoghurt in huis hebben, of vla of pudding die in een klein kuipje een vrij lange houdbaarheid hebben.

3. Wat een nóg betere oplossing biedt zijn paracetamol smelttabletten. Die smelten in je mond, de mijne hebben een bessensmaak, en je kunt ze zonder water in je mond doen. Ik mag hier denk ik geen merk noemen, maar door te Googelen op paracetamol smelttablet kun je ze vinden.
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
Appelmoes werkt ook goed, als je niet van vla of yoghurt houdt.
Je kunt de tablet ook verkruimelen (even platdrukken tussen 2 lepels) en door de vla, yoghurt of appelmoes doen. Anders kun je ook zakjes citrosan of hot coldrex overwegen. Dat is paracetamolpoeder met vitamine C en citroensmaak. Warm water erbij en opdrinken.
tinus1969
een jaar geleden
Waar baseer je op dat ibuprofen 'sterker' is (dan paracetamol)? Het is vooral anders.
Bordensteker
een jaar geleden
Bedankt. Dat is inderdaad een betere kwalificatie.
Het is een ander en zwaarder middel voor andere kwalen, en daarmee een minder geschikte aanpak van een verschijnsel waar VS eigenlijk paracetamol voor wil gebruiken. Temeer daar de aanleiding voor de vraag hier alleen met het innemen te maken heeft.
benteeeltink
een jaar geleden
Bedankt voor de tips maar heb ik allemaal al geprobeerd. Werkt niet voor mij, gaat teveel paniek vooraf aan het slikken en met vla oid sabbel ik teveel vla weg en proef dan alsnog de paracetamol. Die bessendingen zijn jammer genoeg ook niet echt een oplossing geweest… ik ben echt alleen op zoek naar een antwoord op de vraag of ibu schadelijker is! Maar denk dat ik de huisarts even bel hierover.
Cryofiel
een jaar geleden
Kijk, dat is het allerbeste dat je kunt doen! Een echte expert raadplegen, die niet alleen alle voor- en nadelen van de diverse middelen kent, maar ook jouw persoonlijke situatie, en die vast nóg veel meer alternatieven kent dan alle mensen hier bij elkaar.
NSAID's zijn de tweede keuze, na paracetamol, als pijnstiller. Ibuprofen is een NSAID en die hebben de eigenschap dat ze niet zo heel erg goed voor de maag zijn. Heb je dus last van je maag of darmen, dan is het raadzaam dit met een arts te bespreken en zonodig een maagbeschermer te slikken. Bijvoorbeeld pantoprazol of omeprazol.
Aanvulling: paracetamol gelijktijdig met een NSAID versterkt elkaars werking.
Toegevoegd op 7 december 2022 17:08: tekst
een jaar geleden