Wat is er de oorzaak van dat groothandels tegenwoordig zo dikwijls medicijnen niet kunnen leveren?

Ik heb nu al meerdere keren in korte tijd meegemaakt dat een medicijn voor heel lange tijd niet meer leverbaar is via de groothandel en alleen maar bij de internationale apotheek kan worden besteld. En ik heb ook al meegemaakt dat een medicijn plotseling helemaal niet meer geleverd kon worden. Hoe kan het dat fabrikanten of groothandels niet langer van te voren melden dat hun voorraad op gaat raken? Zij merken dat toch? Of ligt het niet (alleen) aan de fabrikanten en groothandels en zijn er meer oorzaken voor het niet kunnen leveren? Ik weet van mijn apotheek dat zij pas heel laat van te voren horen dat medicijnen niet meer leverbaar zijn. Ik heb overigens ook al meegemaakt dat ik een alternatief medicijn kreeg dat dan korte tijd later ook niet meer leverbaar was.
En waarom maken fabrikanten en groothandels dat niet sneller bekend?

een jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

https://www.benuapotheek.nl/nieuws/medicijntekorten-wat-is-er-aan-de-hand-en-hoe-komt-het

De afgelopen jaren zijn er steeds vaker medicijntekorten. Hierdoor zijn medicijnen soms (tijdelijk) niet te krijgen bij de apotheek. In 2019 waren er 1492 meldingen en in 2020 waren er 1480 tekorten. Bijna een verdubbeling van het aantal meldingen in 2018. Hoe komt dat? Is een medicijntekort te voorkomen? En wat doet uw BENU Apotheker hier aan?

Stijgend tekort aan medicijnen
Medicijntekorten komen helaas steeds vaker voor1. Er is sprake van een medicijntekort als:

Een medicijn landelijk niet beschikbaar is.
Het medicijn naar verwachting langer dan 14 dagen niet te krijgen is.

Wat zijn de oorzaken van medicijntekorten?

De drie belangrijkste oorzaken voor de medicijntekorten in Nederland zijn:

-Er zijn minder medicijnfabrikanten
-Grondstoffen en medicijnen worden door een steeds kleinere groep fabrieken gemaakt in lagelonenlanden zoals China en India. Dat maakt het proces om medicijnen te maken kwetsbaar en niet flexibel. Eén productiefoutje in één fabriek kan bijvoorbeeld zorgen voor een wereldwijd tekort.
-De prijs van medicijnen is laag
-De prijzen voor medicijnen in Nederland zijn de afgelopen jaren flink gedaald. Hierdoor zijn de prijzen vergeleken met andere landen momenteel laag. Fabrikanten verkopen daarom een zeldzaam medicijn eerder aan landen die er meer voor willen betalen.
-Nederland heeft kleine medicijnvoorraden
Een kleinere voorraad bespaart kosten. Er is minder ruimte nodig en er is minder verspilling omdat medicijnen niet over datum raken. Het opvangen van tekorten is hierdoor moeilijker.
(zie link voor rest van het verhaal/beantwoording van de vragen die de link opgeeft)
Toegevoegd op 29 juni 2022 08:27: tekst
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+
"Wat doet uw BENU Apotheker hier aan?" Geen antwoord... ;-)
SentWierda
een jaar geleden
De bron is en gedateerd (januari 2021) en niet algemeen.(maar een groep apotheken).
LeonardN
een jaar geleden
De genoemde oorzaken zijn algemeen en niet snel te veranderen of onlangs veranderd.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Daarin heb je gelijk.
Maar de vraagsteller heeft het over: 'nu al meerdere keren in korte tijd'.
Dan vind ik een bron van januari 2021 niet functioneel m.b.t. 'nu'.
LeonardN
een jaar geleden
Dan snap je niet wat ik beargumenteer.
Als de situatie van toen niet veranderd is, dan geldt die situatie nogf steeds. Is de situatie van 1 jan 2021 veranderd?
Zijn er opeens weer meer medicijnfabrikanten?
Worden de grondstoffen gemaakt door een grotere groep? Zo nee, dan is de bron precies zo functioneel als op de dag dat deze geplaatst werd.
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
Thecis
een jaar geleden
Een medicijnfabrikant is in NL verplicht om een (verwacht) tekort door te geven aan de IGJ.
Een mogelijk tekort heb je als je dit tekort verwacht binnen 3 maanden (dus als je binnen 3 maanden leveringsproblemen verwacht). Vanaf het moment van melden, kan de IGJ al gaan rationeren waardoor bepaalde apotheken minder van een medicijn kunnen krijgen. Dit kan er ook nog voor zorgen dat op bepaalde plekken een tekort ontstaat.
Zo'n (verwacht) tekort ontstaat o.h.a. wel door bovenstaande oorzaken, maar een melding hiervan kan ook tot leveringsproblemen leiden op zeer korte termijn (en soms schijnbaar onverwacht).
LeonardN
een jaar geleden
Had hier nog meer gevonden over hoe de staat dit tekort probeert op te lossen/voorkomen. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/11/04/minister-bruins-oplossing-voor-geneesmiddelentekorten
Thecis
een jaar geleden
Heel leuk dat de minister deze plannen heeft, maar in de praktijk komt de rekening gewoon bij de farmaceuten te liggen.
Daarbij is het voor sommige geneesmiddelen niet een haalbaar om een voorraad van maanden aan te leggen (bijvoorbeeld radiogeneesmiddelen, geneesmiddelen die minder dan een jaar houdbaar zijn of bijvoorbeeld medicinale gassen).
Dus mooie plannen, maar nog maar heel erg de vraag of dit uberhaupt haalbaar gaat zijn (of dat het weer een politieke oplossing gaat zijn voor een probleem dat niet op die manier opgelost dient te worden).
Pieterke
een jaar geleden
@Thecis: Bedankt voor de uitleg.

Andere antwoorden (1)

De belangrijkste redenen van (tijdelijke) niet-leverbaarheid van medicijnen zijn;
- vertraging in de productie
- toegenomen vraag naar bepaalde medicijnen.
Bron d.d. 10 mei 2022: https://www.pw.nl/2022/aantal-meldingen-leveringsproblemen-medicijnen-stabiliseert
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Correcte link: https://www.pw.nl/nieuws/2022/aantal-meldingen-leveringsproblemen-medicijnen-stabiliseert
Pieterke
een jaar geleden
@SentWierda. Bedankt voor het antwoord en @ Leonard N. Bedankt voor de nieuwe link.
LeonardN
een jaar geleden
+Snap de min niet
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Wat mij betreft voeg je mijn link toe aan jouw antwoord en dan verwijder ik mijn antwoord.
Dat iemand mij een min geeft, is ook voor mij een raadsel.