Jarenlang herhaalrecept klasse III cortisonenzalf gekregen nu striae, is de huisarts in gebreke te stellen?

Huisarts heeft nooit gecheckt op bijwerkingen of doorverwezen naar dermatoloog, de striae zijn eerder aangekaart maar afgedaan als hormonaal wegens pilgebruik maar gewicht is altijd stabiel geweest. Dochter kwam er onlangs achter dat striae een bekende bijwerking zijn van cortisonenzalf. Is de huisarts in gebreke te stellen? Huid is onherstelbaar beschadigd. Veel striemen. Ze is 21 en zal haar leven lang striaelittekens en extra kwetsbare huid houden

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Ja. Er dient jaarlijks actief door de huisarts gecontroleerd te worden.
Toegevoegd op 05 juni 2022 10:40: bron
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Is hier ook een richtlijn voor?
tinus1969
een jaar geleden
Bron toegevoegd. Zie mn punt 1 3 en 8.
Waarom zou je je huisarts in gebreke stellen vanwege striae? Als het goed is staat deze bijwerking in de bijsluiter vermeld. Dan kun je afwegen wat je erger vindt: eczeem of striae?
Ik gebruikte sinds de jaren '70 cortisonenzalf - omdat ik dat nodig had - en de bijwerkingen zijn / waren vervelend, maar ik weet wel waar ik voor kies...
een jaar geleden
Striae kan ook andere oorzaken hebben. Zoals het dragen van strakke spijkerbroeken en zwangerschap. Daarbij is het geen ernstige aandoening in de zin dat je er gezondheid schade van heb. Je huisarts aansprakelijk stellen lijkt me niet realistisch want bewijs maar dat je al die jaren niets gedaan heb waar je het van kan hebben gehad. Daarbij had je er zelf in het begin ook voor kunnen kiezen om te stoppen met de creme.
een jaar geleden