Als de bezorger van een apotheek medicijnen verliest moet dat dan ergens gemeld worden?

Moet de apotheek dat dan bij bijv. de politie melden of een instantie?
Het ging om medicijnen die bij inname van een grotere hoeveelheid gevaarlijk kunnen zijn.
En die mogelijk bij een kleine hoeveelheid ook voor kinderen gevaarlijk kunnen zijn.

2 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Alle instanties / bedrijven die meehelpen in de distributie van medicijnen zij verplicht een GDP certificering te hebben (Good Distribution Practices). Elke schakel in de distributieketen is verantwoordelijk voor de distributie voor en na hun schakel. Op deze manier voorkom je zaken als bijv dat vervalste medicijnen in de distributieketen terecht komen.
Ook zorg je er hiermee voor dat medicijnen waarvan de herkomst niet duidelijk is, in de dsitributieketen terecht komt. De medicijnen zullen dus niet zomaar in het reguliere distributienetwerk terecht kunnen komen mits de distributiebedrijven hun werk goed doen.
Daarbij, mocht het toch wel weer terug door wholesellers, dan nog steeds zij deze medicijnen zo te horen alleen op recept verkrijgbaar.

Als deze medicijnen weer terug komen via de zwarte markt, kan je hier in principe niets tegen doen.

Bij de apotheek scant men de medicijnen zodat in een centrale database opgenomen wordt welke batches (en subbatches / doosjes) bij de apotheek gedistribueerd zijn. Door deze acties kunnen de betreffende medicijnen dus jiet zomaar nog een keer verkocht worden (want bij scannen wordt er een foutmelding gegeven bij de apotheek).
Dus dat er medicijnen kwijt zijn, is niet zomaar reden om je zorgen te maken.

Wel is het goed om dit toch bij de apotheek te melden. Hierdoor moet er een klacht gedocumenteerd worden en wellicht geeft het inzicht dat een bepaalde distributeur hier vaker last van heeft. Of dat er ergens in het systeem een fout zit waar men zich niet van bewust is. Of misschien zelfs dat het te herleiden is naar een chauffeur die medicijnen achterover drukt (zal ook niet de eerste keer zijn...).

Kortom., er zijn veel systemen in gebruik die er voor zorgen dat de medicijnen niet zomaar op reguliere wijze weer verkocht kunnen worden. Melding maken zorgt er voor dat dit wellicht in de toekomst voorkomen kan worden.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar in dit geval was de bezorger van de apotheek de medicijnen verloren en hij heeft dit zelf gemeld bij de apotheek. Dat weet ik omdat de apotheek mij later heeft gebeld of het doosje misschien in een andere zak zat. (Er moesten meerdere medicijnen worden bezorgd in een grote zak en een kleine zakje en dat laatste was dus zoek)..
Mijn vraag was of de apotheek dan bij een instantie moet melden dat die medicijnen verloren zijn.
Thecis
2 jaar geleden
Nee, dit wordt niet gemeld. Door de al aanwezige systemen zal dit geen gevolgen hebben.
De apotheek zal hier wel een afwijking intern van aanmaken en aangeven wat er als opvolgstappen gedaan is (oftewel, intern onderzoek). Met dit onderzoek kunnen ze ook eventueel achterhalen of het bij iemand anders terecht is gekomen (of wellicht weten ze dat nu inmiddels al omdat iemand anders heeft aangegeven dat ze iets hebben ontvangen wat niet van hen is). In het ergste geval zouden ze melding moeten maken van een data breach (wel zeer klein) omdat er persoonsgegevens gelekt zijn (uw adres tezamen met informatie over de medicijnen). Als het goed is, heeft de apotheek hier procedures voor hoe hiermee om te gaan.
Dit gehele proces is heel normaal binnen de farmaceutische industrie / apotheken. De opvolging hiervan kan gecontroleerd worden door de overheid tijdens een inspectie.
Pieterke
2 jaar geleden
Dankjewel Thecis.

Andere antwoorden (1)

Vermissing van medicijnen die gevaar kunnen opleveren voor de (volks)gezondheid dient aangegeven te worden. Jij hebt het over medicijnen die bij inname van grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn, dat kan ook paracetamol zijn, daar zal geen proces verbaal van opgemaakt worden.
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Waar moet dat dan gemeld worden?