Kan het kwaad om oogdruppels na een maand te gebruiken?

Kan het kwaad om oogdruppels na een maand te gebruiken? In de bijsluiter van een bepaald type oogdruppels (tegen vermoeide ogen) wordt geadviseerd om de oogdruppels na openen maximaal vier weken/een maand te gebruiken. Moet ik deze daarna beter wegdoen of kan ik deze nog gebruiken? En als erop staat 'tussen 5-20*C' gebruiken, kan ik ze dan toch in de koelkast doen of beter van niet?

2 jaar geleden
1.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Het is juist goed om oogdruppels in de koelkast te bewaren: https://www.benuapotheek.nl/medische-zorg/medicijnen/gebruik-en-advies
Het lijkt me beter om ze na een maand na opening weg te gooien. Ik zou geen risico nemen met mijn ogen.
Thecis
2 jaar geleden
@Pieterke
De informatie bij de BENU apotheek is algemene informatie. In de bijsluiter staat de informatie specifiek voor dat medicijn. In dit geval staat er 5 tot 20 graden. Hoe koeler, hoe beter inderdaad (en voor dit medicijn klopt het dus ook), maar het is altijd goed om naar de bijsluiter te kijken voor wat de opslagcondities zijn voor dat specifieke medicijn.
Pieterke
2 jaar geleden
@Thecis: Dat begrijp ik maar ik ga er van uit dat vraagsteller in de bijsluiter heeft gekeken voor hij de vraag stelde.
Thecis
2 jaar geleden
@Pieterke
Ja, daar ga ik ook van uit.
Echter de link van BENU apotheek geeft aan dat oogdruppels altijd in de koelkast gaan. Dat was mijn punt. Namelijk dat dat algemeen is, maar dat je eigenlijk medicijn specifiek naar de bijsluiter moet kijken (voor dit medicijn komt de opslagconditie dus overeen met wat er op de site van de BENU staat, vandaar mijn opmerking "voor dit medicijn klopt het dus ook" in mijn reactie).

Antwoorden (2)

Ja, dat kan kwaad. Na openen is er kans op bederf, chemisch maarvook bv bacteriën. En die bacteriën wil je niet in je oog.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
+
Zeker bij oogdruppels moet je erg uitkijken voor bacteriegroei. Bij sommige middelen is schimmelgroei ook nog voorkomend. Maar schimmels of bacterien, beide wil je inderdaad niet in je oog hebben (dit kan in extreme gevallen zelfs leiden tot (gedeeltelijk) gezichtsverlies).
Een verouderd medicijn innemen kan in sommige gevallen dus wel, maar er bestaat een kans dat het zijn werk niet meer goed doet. En sommige medicijnen mag je nooit na de houdbaarheidsdatum gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld voor antibiotica, insuline, anticonceptiva en oogdruppels.
”Medicijnen worden nooit zomaar giftig, al kan hun werkzaamheid wel afnemen. Dat komt doordat het actieve ingrediënt in medicatie geleidelijk aan afbreekt.”
fremar
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
In het geval van oogdruppels gaat het niet om mogelijk verval van het actief ingrediënt, maar juist om schimmel en bacterie groei in de oogdruppels. Dit maakt het middel niet giftig, maar het kan wel ziekmakend gaan werken. Oftewel, je kan er heel ziek van worden en in de meest extreme (en dus ook zeldzame gevallen) kan je wellicht je zicht (gedeeltelijk) verliezen.
SentWierda
2 jaar geleden
@fremar. Zoals Thecis ook constateert: het is niet een antwoord op de vraag.
Thecis
2 jaar geleden
@SentWierda
Ik constateer dat niet. Ik geef een opmerking over het laatste deel van het antwoord.
Het 1e deel is wel degelijk antwoord op de vraag. Ik vind het niet voldoende voor een plus, maar je kan in basis er wel wat mee.