Kun je paracetamol goed innemen voor je gaat slapen?

Kun je paracetamol goed innemen voor je gaat slapen? Hoe lang daarvoor ongeveer, welke dosis en ook als je bijv. na 20.00 niets meer gegeten hebt, dus met een lege maag?

2 jaar geleden
72.7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Uit de praktijk blijkt wel dat paracetamol niet altijd slaapbevorderend werkt. Door een paracetamol voor het slapen gaan in te nemen, slaap je mogelijk dieper. Dit komt, omdat het hersengebied verdoofd wordt. Impulsen komen hierdoor minder hard binnen. Dit zorgt ervoor dat je rustiger slaapt.
Het innemen van 1 of 2 paracetamol tegelijk kan geen kwaad en is ook niet schadelijk. Wanneer je meer dan twee weken achterelkaar paracetamol slikt, kan dit echter wel problemen veroorzaken. Langdurig gebruik van paracetamol kan zorgen voor bijwerkingen, zoals hoofdpijn, verslaving of schade aan de nier- en lever. Ook is het mogelijk om resistent te worden tegen het middel. Je lichaam went eraan, waardoor het niet meer werkt als het echt nodig is. De beste remedie is dan om direct te stoppen.
Paracetamol kan je slaap dus enigszins bevorderen, maar onderdrukt ook een onderliggend probleem. Als je niet kunt slapen is het verstandiger om na te gaan wat de oorzaak is en daar actie op te ondernemen.

Paracetamol met codeïne / coffeïne
Paracetamol met codeïne kan ervoor zorgen dat je gemakkelijker kan slapen. Deze vorm van paracetamol maakt slaperig. Codeïne heeft een kalmerende werking, waardoor paracetamol met codeïne ontspant bij het slapen.
Daarnaast zorgt paracetamol met coffeïne ervoor dat je moeilijker in slaap valt. Een paracetamol met coffeïne voor het slapen is dus niet verstandig, omdat het een opwekkend effect heeft.
.
Het effect van paracetamol merk je sneller als je het middel op een lege maag slikt. Ook heeft de paracetamol geen vervelende bijwerkingen voor je maag of darmen.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Wat een top antwoord!
Helemaal volledig, voor zover ik kan zien.