Is het beter om vloeibare medicijnen eerst te schudden voor gebruik?

2 jaar geleden
2.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Niet voor alle medicijnen, maar het zal iig wel zo zijn voor de medicijnen die suspensies zijn. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/netherlands/MBO/Gezondheidszorg/Verpleegtechnische%20handelingen%2C%20mbo%20niveau%203%2C%20hoofdstuk%204.pdf Een suspensie is een vloeistof die vaste deeltjes bevat. Als de vloeistof stilstaat, zakken de
vaste deeltjes naar de bodem, of zweven ze
juist naar het oppervlak. Bij het gebruik van
suspensies schud je voor toediening daarom
goed de fles. Door de fles te schudden verdelen de vaste deeltjes zich weer over de gehele
fles. De verhouding vaste deeltjes en vloeistof
blijft hierdoor gelijk.
.....
Je hoeft emulsies voor gebruik niet te schudden.
"
tinus1969
2 jaar geleden
Plus; dit is een antwoord waar de vraagsteller wat aan heeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Plus!
Bij medicijnen geldt: volg de instructies !
Soms moet je juist NIET schudden.
Thecis
2 jaar geleden
Of het staat op de verpakking. Of op het etiket wat de apotheek plakt. Of het staat in de bijsluiter.
Maar het beste advies blijft de laatste. Lees de bijsluiter.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Als dat moet staat het ongetwijfeld op het flesje.

Antwoorden (1)

Niet altijd, dat hangt van de substantie af.

Schudden
Een suspensie bestaat uit een vaste stof in een vloeistof. Kleine, niet opgeloste, vaste deeltjes zweven als het ware in een vloeistof. Als een suspensie lang stilstaat zakken de vaste deeltjes naar de bodem, waardoor je eerst goed moet schudden om de vaste deeltjes weer goed over de vloeistof te verdelen.
Een emulsie bestaat uit twee vloeistoffen die niet in elkaar kunnen oplossen. De kleur is dus troebel of gekleurd. Een bekend voorbeeld is olie en water. Je zal zien dat de olie op het water zal drijven. Om dit tegen te gaan, kan er een emulgator toegevoegd worden. Dat is een hulpstof die ervoor zorgt dat de vloeistoffen toch beter in elkaar oplossen.
Deze medicijnen zal je moeten schudden. Dat zal ook op het flesje staan.

Niet schudden
Sommige medicijnen bestaan uit volledig opgeloste stoffen. Die hoef je niet te schudden.
Er zijn echter ook medicijnen die je niet mag schudden. Bijvoorbeeld het Covid-vaccin.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Antwoord op de vraag.