Kan als ontwenningsverschijnsel van Lorazepam maagklachten ontstaan?

Een maand in lage dosis elke dag Lorazepam geslikt. Ik had al ruim een jaar refluxklachten, maar deze waren van een aanvaardbaar niveau.
Sinds ik Lorazepam ben gaan slikken kreeg ik eerst dat het mijn stoelgang compleet regelde. Toen ik ben gestopt kreeg ik een enorme toename van mijn maag/slokdarm(reflux)klachten. Weet iemand hoe lang dit aanhoudt? Of dit weer verminderd of blijvend een irritatie daar kan bezorgen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Vraag dit aan je behandelend arts
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je de bijsluiter gelezen?

Antwoorden (1)

Na een gebruik van enkele weken tot maanden van Lorazepam moet je langzaam afbouwen. Bij plotseling stoppen heb je kans dat binnen enkele dagen ontwenningsverschijnselen ontstaan. Die kunnen bestaan uit: hartkloppingen, slapeloosheid, angst, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, een opgejaagd gevoel, spierkrampen, trillende handen en voeten, overgevoeligheid voor licht, geluid en aanraking, psychotische klachten, misselijkheid.

Jouw klachten staan niet vermeld bij het lijstje van mogelijkheden. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat het samenhangt met de reden waaróm jij het medicijn bent gaan slikken. Stress is van invloed op je spijsvertering, angst en depressie kunnen leiden tot maagklachten. De lorazepam heeft jou geholpen om te ontspannen en daarmee tevens de dyspepsie te bedwingen. Maar nu je het middel niet meer slikt keren die klachten verhevigd terug. Jouw aandoening is niet genezen maar onderdrukt geweest.

Hoe lang dit zal duren moet je met jouw behandelend arts bespreken. Het is belangrijk om diens voorschriften nauwkeurig te volgen. Onthoud dat, hoe langer je doorgaat met het gebruik van een medicijn als lorazepam, hoe meer last van ontwenningsverschijnselen je krijgt wanneer je het gebruik gaat afbouwen.
Amadea
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt Amadea voor je uitleg, ik kan me behoorlijk hierin vinden wat je stelt, zeer verhelderend voor me!