Wat is de fysische achtergrond van het feit, dat een morfinepleister niet te warm mag worden?

Bij de pleisters van fentanyl (zware pijnstilling) wordt aangegeven, dat de pleisters op de huid niet warmer mogen worden dan 40 graden. Dus niet te warm douchen en geen elektrische deken in bed. Wat is de fysische achtergrond hiervan?
https://www.apotheek.nl/medicijnen/fentanyl

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bij hogere temperaturen worden in de hoornlaag van de huid dan vetachtige substanties (lipiden) verhit door fluïdisatie. Dit is een gedrag dat lijkt op het gedrag van een fluïdum (vloeistof of gas). Deeltjes gaan dan zweven, stuiteren en bewegen en lijken dan op een kokende vloeistof.
Door de verhoogde doorlaatbaarheid wordt de fentanyl sneller opgenomen.
Met dank aan Thecis voor de samenvatting van het artikel:
Het is een combinatie:
- Vergrote drugsafgifte (Wat AlphaLimaSierra ook zegt)
- Vergrote afgifte aan de huid
- Vergrote huiddoorlaatbaarheid
- Vergrote opname in het bloed
Alle subfacetten worden met verhitting dus vergroot.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door warmte wordt de werkzame stof sneller afgegeven dan normaal, waardoor meer bijwerkingen kunnen optreden.

De stof zal waarschijnlijk meer voelbaar worden, waardoor de afgifte makkelijker gaat.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@AlphaLimaSierra
Ik vraag dus om de fysische achtergrond hiervan.
SimonV
3 jaar geleden
+ Warmte kan zelfs de dood veroorzaken...
https://www.uofmhealth.org/health-library/d00233a1
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
@elder de stof zit vaak in gelvorm in de pleister. De gel wordt bij hogere temperaturen steeds dunner, waardoor hij makkelijker door de wand van de pleister dringt en makkelijker door de huid wordt opgenomen.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens mij staat hier wat anders:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4841791/
Thecis
3 jaar geleden
@SimonV
Goed artikel Hier staan de belangrijkste fysische redenen:
Heat exposure can have a significant influence on transdermal and topical delivery of drugs. The mechanisms underlying these effects include increased drug release from the dosage form, increased drug permeation into and across the skin, increased skin perfusion, and increased dermal clearance to systemic circulation. Oftewel, het is een combinatie:
- Vergrote drugsafgifte (Wat AlphaLimaSierra ook zegt)
- Vergroot afgifte aan de huid
- huiddoorlaatbaarheid wordt vergroot
- Vergrote opname in het bloed
Alle subfacetten worden met verhitting dus vergroot.