Wanneer kun je weer gezonde kinderen krijgen na gebruik van Roaccutane?

Ik heb al jarenlang last van acne. Ik heb er van alles voor geprobeerd, maar helaas hielp niks. Ik heb uiteindelijk de Roaccutane (Isotretinoïne) gekregen van de dermatoloog, en stond op het punt te starten. Het staat algemeen bekend dat je niet zwanger mag raken tijdens het gebruik van dit medicijn. Alleen ligt mij het volgende dwars:

Mijn dermatoloog vertelde dat ik 2 maanden nadat ik ben gestopt met het innemen van de medicijn niet zwanger mag raken.
Volgens dokters en apothekers op het internet is dit 1 maand.
Mijn huidbehandelaar had het over dat je wel 2 jaar (!) niet zwanger mag raken na het gebruik.
Ook mijn moeder die vroeger last had van acne is door haar dokter vertelt dat ze ongeveer 2 jaar niet zwanger mocht raken.

Ik ben enorm verward. Betekend dit dat het "gif" van de medicijn nog zo lang in je lichaam kan blijven wat je toekomstige kindje kan beschadigen?
Zo ja, waarom wordt er dan gesproken over dat je na 1 maand (en volgens mijn dokter na 2 maanden..?) na gebruik weer zwanger mag raken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Na vijf weken is dat echt weer veilig.

De meest ernstige bijwerking van Roaccutane is de kans op ernstige afwijkingen bij het ongeboren kind, wanneer je zwanger zou worden tijdens de behandeling of binnen de maand na het einde van de behandeling. In alle bijsluiters én officiële medische informatie staat vermeld dat het een maand na het staken van isotretinoïne weer veilig is om zwanger te worden. Die periode wordt aangehouden omdat het middel zo lang nog in jouw lichaam aanwezig kan zijn.
Amadea