Hoe kan men de dosering regelen met de transdermale diffusie vanuit geneesmiddelpleisters?

Hormonen en pijnstillers worden vaak gegeven als pleister. Met hormonen als Estradiol (bij overgang van vrouwen) is dat geen gevaar, maar een fentanyl-pleister met een dosering van 100 microgram per uur bevat in totaal 16,8 milligram fentanyl terwijl fentanyl met 2 milligram al dodelijk is voor een normale volwassene. Hoe bereikt men gedurende drie dagen een dosering van 100 microgram (0,1 milligram) per uur (voorgeschreven als sterke pijnstiller voor veel kankerpatiënten)?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fentanyl

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De fentanyl komt niet in één keer los uit de pleister maar diffundeert langzaam vanuit de pleister door de huid.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus
Dit is helemaal geen antwoord op mijn vraag.
Ik vraag HOE men de dosering van de diffusie kan regelen vanuit de pleister. Dat het langzaam gaat is wel heel duidelijk!
MIN
tinus1969
3 jaar geleden
@elder161; de diffusie wordt niet actief geregeld maar is afhankelijk van de hoeveelheid in de patch. Meer fentanyl in de patch = meer fentanyl die er uit diffundeert.