Hoe snel verteerd een capsule? Is dit sneller dan medicatie opgelost in water?

Ik moet voor medicatie capsules slikken. Nou vraag ik mij af hoe snel een capsule verteerd. En hoe lang het dus duurt voor de medicatie in mijn lichaam wordt opgenomen. Is het niet sneller om de capsule los te halen en de medicatie op te lossen met water en het dan in te nemen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
12.5K
Pieterke
3 jaar geleden
Die capsule zit er niet voor niets omheen. Waarschijnlijk is dat om je maag te beschermen. Ik zou hem dus niet open maken. Capsules verteren snel.
Miekie77
3 jaar geleden
Zie eerdere vragen:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/457026/kwaad-antibiotica-capsules-openen/ https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/502406/verteren-capsules-maag/

Antwoorden (1)

Capsules lossen langzaam op in de maag, omdat het omhulsel van gelatine is. Het oplossen kan een klein uurtje duren. Er is echter een speciale reden om medicijnen in de vorm van capsules te geven. Er worden ook omhulsels gemaakt (zogenaamd filmomhuld) om de afgifte van de medicijnen te vertragen (langzame afgifte. Het is dus nooit goed om filmomhulde tabletten of capsules open te maken, omdat de dosering dan iet meer klopt.