Kan het medicijn azitromycine tegen chlamydia gecombineerd worden met alcohol?

Hiii,
Positief gestrest op chlamydia dus een antibiotica Cure:

De vraag: azitromycine (Zithromax®) (2x 500 mg) met alcohol samen?

GGD en huisarts dringend zwaar advies om het niet te doen, echter overal op het internet "kan het geen kwaad".
Vraag me af dat dit advies van de GGD en huisarts is, omdat het beiden via de lever wordt afgebroken, dus eventueel iets sneller misselijker of bijv buikpijn.
Of heeft alcohol ook echter invloed op de werking van azitromycine?

Bij geval dat het niet handig is omdat het beetje bukpijn kan veroorzaken, drink ik vnv wat biertjes
als het er voor kan zorgen dat de azitromycine (Zithromax®) niet werkt zoals het hoort te werken, laat ik ze een keer staan.

Alvast bedankt en hoor het wel!
Groet Pieter

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.6K
Rieneke1
3 jaar geleden
Het lijkt geen kwaad te kunnen: https://www.medischcentrumhofplein.nl/pages/ApoNLGeneesmiddelen.asp?articleid=71046&token=1@1&GeneesmiddelID=315&Letter=A&HTTPSHASH=
tinus1969
3 jaar geleden
Geen alcohol drinken als je een infectie hebt, want dat vertraagt het herstel. Dat staat los van de medicijnen die je gebruikt.

Antwoorden (1)

Er zijn geen beperkingen voor azitromycine en alcohol. Azitromycine versterkt de werking van alcohol niet. Alcohol vergroot ook niet de kans op bijwerkingen en zorgt niet voor een verminderde werking van het medicijn.
fremar