Ik ben 26 jaar en na 8 jaar antidepressiva te hebben geslikt ben ik gestopt, komt mijn libido terug?

ik ben namelijk erg bang dat het niet meer terug komt... de eerste jaren nergens last van gehad tot 2 jaar geleden is het alleen maar achteruit gegaan. En zit in een relatie al 4 jaar en vind het ontzettend kut dat ik amper een libido heb. Inmiddels 5 maanden gestopt gaat het terug komen? Of kan dat nog jaren duren ? Ik slikte venalaxine en wil zo graag mijn libido terug... het is een gemis en voel me er vaak onzeker door weet iemand een antwoord voor mij of heeft iemand ervaring???

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Antidepressiva veroorzaken mogelijk nog lange tijd na het stoppen van de medicatie seksuele bijwerkingen. Het aantal mensen dat zegt last te hebben van gebrek aan libido en melding maakt van erectie- en orgasmestoornissen stijgt.

Dat antidepressiva bij patiënten kan leiden tot een vermindering van het libido is bekend. Volgens sommige studies heeft ongeveer de helft van de gebruikers hier last van. In de bijsluiter van bijvoorbeeld paroxetine staat dat patiënten “zeer vaak” een verandering van hun seksuele lust of seksueel functioneren kunnen ervaren. Uit het artikel van Lareb blijkt volgens een bericht vorige week in de Volkskrant dat gebruikers na het stoppen van antidepressiva nog jaren een minder libido kunnen merken, met name bij SSRI’s, schrijft Lareb. De klachten waren nieuw: de ex-patiënten die de klachten aan Lareb meldden, zeiden dat ze voor het gebruik van de SSRI’s geen last hadden.

Vijftien klachten ontving het bijwerkingencentrum volgens die rapportage rechtstreeks van gebruikers, twee van huisartsen, een van een apotheker en een van een farmaceutisch bedrijf. Het ging in vijf gevallen om paroxetine en in vier gevallen om zowel sertraline, venlafaxine als citalopram. Twee meldingen kwamen binnen over fluoxetine en een klacht was er over zowel fluvoxamine als escitalopram. De meeste klachten kwamen van vrouwen en hielden enkele maanden tot twee jaar aan, aldus de analyse van Lareb in 2012.