Mag je zomaar magnesium innemen?

Hallo! Ik ben een vrouw van 20 jaar oud en zit in een stressperiode. De dokter zei dat ik dagelijks magnesium moet innemen maar volgens mijn bloedresultaten lijdt ik niet aan een tekort. Mag ik dit dus zomaar nemen tegen de stress en vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.3K
crispy
3 jaar geleden
Als ik het goed begrijp vraag je hier of wij het beter weten dan je dokter.
Pieterke
3 jaar geleden
Als het kwaad had gekund had jouw huisarts je dat advies niet gegeven. Dus vertrouw op je huisarts,
Erna55
3 jaar geleden
Je arts is een medisch deskundige. Hij / zij geeft je advies. Je vraagt aan niet- medici of je arts het mis heeft...

Antwoorden (2)

Ja, jij kan en mag zoals een ieder gewoon magnesium innemen.
Het is vrij verkrijgbaar zonder recept.

https://www.bol.com/nl/l/magnesium/N/27914/
===
Lees natuurlijk wel wat de maximale dosering is op de verpakking of bijsluiter of neem de dosering van je arts over.
Toegevoegd op 09 augustus 2020 10:09: tekst
3 jaar geleden
Een aantal antwoorden op jouw vraag:

Magnesium kun je inderdaad testen in het bloed. Alleen is deze uitslag niet betrouwbaar.
Omdat magnesium in het bloed continu verschilt (is een heel vluchtig mineraal), toont een bloeduitslag bijna nooit een tekort.
Mijn huisarts zei ooit dat je eigenlijk een biopt in een spier moet doen. Dan nog is de uitslag niet 100% betrouwbaar. Het is en blijft een momentopname.
Hierdoor adviseren huisartsen geregeld magnesium bij bepaalde klachten aan patiënten.

Magnesium bij stress en vermoeidheid is een veilige keuze.
Magnesium heeft een ontspannende werking op het lichaam. Vooral het ontspannen van spieren is bekend bij de meeste mensen.

Omdat magnesium een mineraal is, wordt het vaak verwerkt in een supplement.
Kies een supplement dat het beste past bij jouw klachten.
Dit is een bron, maar er zijn er veel meer te vinden:
https://www.superfoodsonline.nl/supplementen/magnesium
Je ziet ook dat het veel meer kan doen op onrust van het lichaam.

Maak je niet ongerust of je teveel magnesium binnenkrijgt.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid staat op de verpakking.
Overschrijd dit niet.
Als je merkt dat je diarree krijgt, kun je de dosis verlagen.

Dus probeer het. Het is de moeite waard, zonder kwaad te kunnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Een aanvulling, een test laat de bloedwaarde zien t.o.v. van normaalwaardes. Oftewel, het resultaat wordt vergeleken met wat voor mensen normaal is, niet wat voor de specifieke persoon normaal is. Daarbij gelden de normaal waardes "maar" voor 95% van de mensen. Dus als de normaal 100 gemiddeld is, lopen de normaal waardes (bijv) van 70 tot 130. Val je daarbinnen, zou het goed moeten zijn. Heeft een specifieke persoon een waarde van 73, maar normaal 120 (die beginwaarde weet je eigenlijk niet, dat maakt het lastig), heb je dus een schreeuwend tekort. Maar dat haal je niet uit de meetresultaten. Dit soort dingen wordt natuurlijk nog erger wanneer je in de bovenste 2.5% (dus boven de 130) zit. Mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de super aanvulling, is kundig!