Kan mijn medicatie in het ruimbagage als er alleen een maximum tempratuur genoemd wordt?

In mijn bijsluiter staat enkel: "bewaren beneden 30°C"

Er staat niks over een minimum tempratuur, dus kan mijn medicatie in het ruim zonder dat dit effect heeft op de werkzaamheid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
tinus1969
3 jaar geleden
Medicatie altijd in je handbagage meenemen omdat dit de kans op verlies (iets) kleiner maakt.
Ritsuka
3 jaar geleden
Belangrijke medicijnen moet je altijd in handbagage meenemen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Medicatie nooit in de ruimbagage, altijd in de handbagage.
https://www.geld.nl/zorgverzekering/service/medicijnen-in-vliegtuig
Pieterke
3 jaar geleden
Altijd in je handbagage meenemen. Dan kunnen ze in principe niet zoek raken. Of stel je voor dat je koffer naar het verkeerde vliegveld wordt gestuurd (is mij een keer overkomen) dan zit je toch mooi.

Antwoorden (2)

NEEN, medicijnen moet je altijd meenemen in je handbagage.
Meestal vriest het in het bagageruim en dit kan de werking van de medicijnen nadelig beïnvloeden. Als je voor een lange periode meer medicijnen meeneemt moet je kunnen aantonen dat je deze hoeveelheid nodig hebt. Dit doe je door je medicijnenpaspoort te laten zien en eventueel ook met een artsenverklaring. Valt het medicijn onder de Opiumwet, dan moet je zeker een doktersverklaring hebben (bij voorkeur in het Engels).
In principe geldt voor vloeistoffen dat je maximaal 100 ml mee mag nemen in je handbagage, verpakt in een doorzichtige plastic zak. Voor vloeibare medicijnen geldt deze beperking niet, maar bijvoorbeeld wel voor je lenzenvloeistof. Juist ook voor vloeibare medicijnen is een te koude bagageruimte slecht en kunnen verpakkingen zelfs kapot vriezen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het laadruim van een vliegtuig wordt steeds vaker tot ongeveer 7 graden gehouden.
Het advies blijft wel medicijnen in de handbagage mee te nemen. Dit i.v.m drukverschil in de cabines.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Welk drukverschil ?
TomVanA
3 jaar geleden
gvrox. Het drukverschil verschilt als een vliegtuig in de lucht vliegt. Vandaar heeft een vliegtuig een drukcabine.
gvrox
3 jaar geleden
Ja, dat weet ik natuurlijk, maar dan maakt het toch niet uit of je medicijnen in de handbagage of in de ruimbagage zitten ?