Als je ingeënt bent en veel mensen zijn dat niet, kun je dan zelf toch nog die ziekte krijgen?

Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je ingeënt zou zijn voor een ziekte en een merendeel van de bevolking is dat niet, je uiteindelijk zelf toch niet immuun bent voor die ziekte doordat deze zich verder ontwikkeld heeft bij de niet-ingeënte mensen. Is dit waar? En wat is dan precies het begrip groepsimmuniteit? (Mocht je een link hebben waar dit uitgelegd staat, zou het fijn zijn als deze vermeld wordt)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als je tegen een ziekte bent ingeënt dan ben je beter beschermd tegen deze ziekte.
Hoe meer mensen in een groep ingeënt zijn hoe beter ook de groep als geheel beschermd is tegen deze ziekte.

Mensen die zelf niet beschermd zijn tegen de ziekte zoals baby's, die nog te jong zijn om te worden ingeënt worden door groepsimmuniteit tóch beschermd.
Als genoeg mensen ingeënt zijn krijgt de ziekte geen kans om zich te verspreiden en om de onbeschermde mensen te bereiken.
Als niet genoeg mensen ingeënt zijn kunnen onbeschermde mensen de ziekte wél krijgen.
Er is dan geen groepsimmuniteit.
Zijn er in een groep voldoende mensen ingeënt dan is de groep beter beschermd en stopt de verspreiding van de ziekte.

(Beeldtekst: rijksvaccinatieprogramma.nl.)

Naast vaccinaties worden mensen vaak ook immuun voor een ziekte nadat ze die ziekte zelf gehad hebben. Zelf een ziekte overwinnen draagt dus ook bij aan groepsimmuniteit.
Volgens de geruchten zijn mensen die corona gehad hebben ook (deels) immuun voor herbesmetting. Maar dit is nog niet bewezen.

Als individu kun je met groepsimmuniteit dus nog steeds ziek worden, maar omdat het virus zich niet kan verspreiden is de kans klein dat je het tegen komt. Zo beschermt groepsimmuniteit een niet-immuun individu.

Rutte heeft het over 'groepsimmuniteit'. Daar is veel verwarring over. Hij wil niet, zoals wel gesuggereerd wordt, 70% van de bevolking ziek van corona laten worden als dat niet nodig is. Maar zonder vaccinatie zál 70% van de bevolking ziek worden. Corona kan zich in theorie razendsnel verspreiden. Zo snel dat de gezondheidszorg het niet aan kan. Hij probeert die snelheid te beperken met alle maatregelen. Op die manier wordt tijd gewonnen: het aantal GELIJKTIJDIGE patiënten daalt, waardoor de gezondheidszorg het aan kan én met extra tijd is er misschien voor veel mensen op tijd een vaccinatie of een medicijn.
Ouderen en risico-groepen worden jaarlijks uitgenodigd om de griepprik te komen halen. In de praktijk blijkt, dat het géén garantie is om géén griep te krijgen. Sommig mensen worden enkele dagen (na de incubatietijd) een beetje ziek, anderen krijgen echt toch de griep. Het blijft voor ouderen en risico-groepen echter belangrijk om de prik te halen, omdat ze dan toch minder risico lopen.
Het RIVM geeft voor de griepprik 40% minder kans op griep (geen 100% garantie dus). Als er straks een corona-serum komt zal dat waarschijnlijk ook zo zijn. Het blijven virussen.