Waarom mag je geen multivitaminen en grapefruit gebruiken als je acenocoumarol gebruikt?

In de bijsluiters wordt er gewaarschuwd voor de combinatie, maar er staat niet bij waarom. Juist als ik iets niet mag wil ik precies weten waarom en wat de gevolgen zijn als ik het toch doe,

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het enige dat ik weet, is grapefruit.
Wellicht bevredigt deze link al een deel van de vraag: https://www.serviceapotheek.nl/sahoutwijk/nieuws/3739/voeding-en-medicijnen-gaat-dat-wel-altijd-samen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En vitamine K schijnt ook geen goede combinatie te zijn met anti stollingsmiddelen https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/invloed-van-vitamines-op-medicijnen Verder kan ik je niet helpen......
Thecis
3 jaar geleden
Ik heb dit jaren geleden gehad met een "cursus" Advanced Pharmacokinetics and pharmacodynamics. Heeft idd met de lever en het enzym D3Y nog iets te maken (zie Amadea). Ik zal kijken of ik het kan vinden. Grapefruit is in die zin inderdaad een beruchte. Ik kom er op terug (zo niet, spoor me aan!)

Het beste antwoord

Grapefruitsap is berucht binnen de farmacie. Het inhibeert namelijk het CYP3A4 enzym (komt voornamelijk voor in de lever) dat verantwoordelijk is voor de omzetting van veel lichaamsvreemde stoffen zoals toxines en medicijnen. Het grappige is dat door de omzetting de meeste stoffen afgebroken worden, maar voor sommige medicijnen kan deze omzetting ook juist er voor zorgen dat het medicijn geactiveerd wordt.

In het geval van acenocoumarol zorgt het enzym CYP3A4 er voor dat acenocoumarol afgebroken wordt. Inhibitie van CYP3A4 zorgt er voor dat er meer acenocoumarol in het lichaam aanwezig blijft. De klaring is dus verminderd. Hierdoor heb je met de normale dosering die door de arts is voorgeschreven (gebasseerd op een gemiddelde klaring) een vergrote kans op een overdosis van het medicijn. Dit kan resulteren in (ernstige) interne bloedingen of veel bloedverlies bij relatief kleine verwondingen.

Multivitaminen bevatten vitamine K, waarvan is aangetoond dat deze de werking van acenocoumarol indirect beinvloed:
Vitamine K is een bouwstof voor stollingsfactoren en indien deze vitamine in een grotere hoeveelheid wordt ingenomen, beïnvloedt dit de werking van de stolling. Dit is te merken door een daling van de INR waarde. De antistollingsmedicatie zorgt namelijk voor een vermindering van de omzetting van vitamine K in stollingsfactoren. Dus als er meer vitamine K wordt ingenomen werkt dit de medicatie als het ware tegen.
https://denationaletrombosedienst.nl/client/vitamine-k/
In de praktijk moeten mensen uitkijken met vitamine K, maar zullen niet beseffen dat dit ook in multivitamines zitten. Dus voor veiligheid van de patient, worden multivitamines genoemd in de bijsluiter.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is een antwoord dat ingaat op de medische achtergrond en meer vertelt dan een simpele bijsluiter. Bedankt @Thecis.

Andere antwoorden (1)

In de bijsluiter staat alleen dat bepaalde levensmiddelen met veel vitamine K de werking van acenocoumarol kunnen verminderen. En daarom moet je matig zijn met andijvie, spinazie, groene kool, broccoli en sla.

Er staat niks in over multivitaminen en grapefruit. Wel is het zo dat vitaminepreparaten in bepaalde situaties de bloedstolling kunnen ontregelen. Dat heeft dan gevolgen voor de dosering van bloedverdunner acenocoumarol.

Bij het antistollingsmedicijn Fenprocoumon wordt wél gewaarschuwd om geen grapefruitsap te drinken. Want grapefruitsap remt CYP3A4 en kan leiden tot een verhoogd risico op bloedingen. CYP3A4 is het belangrijkste enzym dat lichaamsvreemde stoffen in het lichaam omzet. De lever bevat het meeste van dit enzym. Veel toegediende geneesmiddelen worden door dit enzym omgezet.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Snap ik nog steeds niet de grapefruit en multivitaminen, extra waarschuwing van de apotheker.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bijsluiters heb ik ook, maar ik wil weten WAAROM.
SentWierda
3 jaar geleden
Tot 1 juli 2009 waren de regels m.b.t. het drinken van grapefruitsap strenger dan nu. Sindsdien wordt voor grapefruitsap nog wel gewaarschuwd, zoals trouwens ook voor sinaasappelsap.
In het algemeen geldt ook voor niet-patiënten: wees spaarzaam met grapefruitsap.
Bron: de apothekerswebsite. www.knmp.nl/producten. Pagina: Bewaking interactie grapefruitsap.