Mijn dochter is 14 en heeft nurofen en paracetamol ingeslikt en dat een paar achter elkaar, moet ik daarmee naar het ziekenhuis?

Omdat ze hoofdpijn heeft nurofen 400mg nu geeft ze veel over en is ze misselijk. Kan dar gevaarlijk zijn voor haar ben bang dat ze een overdosis heeft genomen moet ik naar het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
crispy
4 jaar geleden
Waarom stel je een dergelijke vraag hier? Onmiddellijk de huisartsenpost bellen!
Thecis
4 jaar geleden
Bij twijfel moet u als eerste uw huisarts of de huisartsenpost bellen. Zij kunnen uw een goed en sluitend antwoord geven.

Antwoorden (2)

Quote: "Omdat ze hoofdpijn heeft nurofen 400mg nu geeft ze veel over en is ze misselijk."

Klinkt niet als een overdosis. Klinkt als een migraine aanval. Deze kunnen zo heftig zijn dat je maar 1 ding wil, dat het ophoud.

En als je het nooit eerder gehad hebt, weet je niet waar je mee te maken hebt, dus pak je de medicijnen die je kent.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Wat klink dan WEL als een overdosis? "nu geeft ze veel over en is ze misselijk" https://www.trubendorffer.nl/kennis/overdosis-paracetamol/
Fase 1: Binnen enkele uren leidt een overdosis paracetamol soms tot >>braken<<, zonder dat dat je je verder ziek voelt.
Fase 2: Na 24 uur ontstaan bij een overdosis paracetamol naast>> braken<< ook andere buikklachten, zoals pijn en >>misselijkheid<<. In deze fase kan via bloedonderzoek al een leverafwijking worden aangetoond.
Fase 3: Na 2 tot 5 dagen neemt het braken als gevolg van een overdosis paracetamol toe en functioneert de lever slechter. Dit kan resulteren in geelzucht en inwendige bloedingen.
Fase 4: Na 5 dagen begint het herstel van de paracetamolvergiftiging óf het leverfalen neemt toe. Als herstel uitblijft en de symptomen juist verergeren, kan je uiteindelijk in coma raken en je kan zelfs doodgaan aan een overdosis paracetamol, al dan niet als gevolg van een bloedvergiftiging.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Beschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol. In de lever bevinden zich metaboliserende enzymen die paracetamol omzetten in een toxische metaboliet. Een leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en een aantal dagen duren. Inname van een enkele dosis van 20 tot 25 gram kan fataal zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol#Dosering Dan moet je dus een aantal stripjes hebben geslikt. Het kan, maar dit valt zeker niet onder de normale doseringen. Een migraine aanval is ernstig. Maar bij een heftige loop je ook niet meer (om van clusterhoofdpijn maar te zwijgen). Ja, het kan een overdosis zijn, maar de kans er op is erg klein. Je moet dan echt heel veel geslikt hebben. Feit blijft, huisarts bellen. De opmerking van HeerVoldemort kan inderdaad aan aavulling gezien worden, maar sluitend is het inderdaad niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Er staat nergens hoeveel er geslikt is, MAAR ik snap de uitspraak gewoonweg niet.
"Klinkt niet als een overdosis"
Als ik de punten lees in fase 1 en fase 2, komen die toch behoorlijk overeen.
Dus is in mijn vraag, wat zou HeerVoldermort dan moeten lezen (welke symptonen) voordat deze wel zou denken aan een overdosis? Ik ga er ook vanuit dat het geen overdosis zal betreffen, daar moet je nogal wat voor slikken, maar in mijn ogen heeft het juist wel de kenmerken die je ziet bij een overdosis. Stel het antwoord was:
===
Quote: "Omdat ze hoofdpijn heeft nurofen 400mg nu geeft ze veel over en is ze misselijk."
Heeft op zich wel de kenmerken van een overdosis, maar denk ook eens aan een migraine aanval. Deze kunnen zo heftig zijn dat je maar 1 ding wil, dat het ophoud.
En als je het nooit eerder gehad hebt, weet je niet waar je mee te maken hebt, dus pak je de medicijnen die je kent.
(De kans dat het een OD is klein, want dan zou je X pillen moeten slikken)
===
Dan klopt het m.i. beter.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Oke, misschien wat voorbarig om het zo neer te zetten als dat ik gedaan heb. Maar dan moet je wel zoveel in nemen, meer dan 8 paracetamol en meer dan 100mg ibuprofen per kilo lichaamsgewicht.
Dan heb je inderdaad een overdosis genomen. Dat detail, de ingenomen hoeveelheid weten we niet. Dus ja ik was voorbarig...neemt niet weg dat ik nog steeds aan migraine denk.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
En als aanvulling op jouw vraag LeonardN: Dus is in mijn vraag, wat zou HeerVoldermort dan moeten lezen (welke symptonen) voordat deze wel zou denken aan een overdosis? Als er dit gestaan had: "Mijn dochter heeft een heleboel pillen geslikt, ibuprofen en paracetamol door elkaar, en nu is zij misselijk..." Dan ga ik aan een overdosis denken. En...dan ga ik tevens twijfelen aan de kwaliteiten van de ouders dat je een dergelijke vraag op goeievraag stelt en niet aan de dokter. Waarom zou ik in die strekking wel aan een overdosis denken?
1. Er word gesproken over een hele boel
2. Hoofdpijn wordt niet genoemd Nu snap je misschien mijn denkwijze en daardoor mijn uitspraak. Zo niet...ja kan ik ook niets aan doen, MAAR ik heb het in ieder geval geprobeerd.
LeonardN
4 jaar geleden
"1. Er word gesproken over een hele boel"
Dan snap ik vooral niet het stukje wat je quote in je antwoord, welke misselijk en overgeven noemt, twee kenmerken van paracetamol-OD
Dan verwacht ik eerder deze quote:
Quote: "en heeft nurofen en paracetamol ingeslikt en dat een PAAR achter elkaar"
Dat klinkt niet als OD "2. Hoofdpijn wordt niet genoemd"
Dan snap je mijn argument niet.
De hoofdpijn (zo haal ik uit de kromme zin van de vrager) is volgens mij de aanvankelijke reden dat de dochter is begonnen met slikken van de pillen.
Ik lees iets als:
Omdat ze hoofdpijn heeft (slikte ze) nurofen 400mg (en paracetamol,) nu geeft ze veel over en is ze misselijk.
Daarmee is dus ook in het geval van een overdosering de hoofdpijn geen symptoom van de OD, maar de "reden" om te gaan slikken. Als iemand zijn teen stoot en daarna paracetamol gaat slikken en dan misselijk wordt en over gaat geven, is het ook wat absurd aan te geven dat een pijnlijke teen geen symptoom is van een overdosering zeg maar.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Nu trek je alles uit zijn verband van wat ik zeg. En je leest niet wat ik zeg. Jammer.
Nee, hiervoor moet u niet naar het ziekenhuis. Paracetamol in basis is alleen giftig in zéér grote hoeveelheden (ca 20 tot 30 tabletten in één keer).

Wanneer u het vermoeden heeft van overdosering, moet u diret contact opnemen met huisarts of de huisartsenpost. Zij zullen u verwijzen en begeleiden indien u naar het ziekenhuis toe moet voor aanvullende maatregelen.