Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer mag ik nou zelf kiezen wanneer ik kan beginnen met het spuiten van insuline?

Sinds 4 maanden is diabetes type 2 bij mij vastgesteld. Ik heb 2 rondes met pillen gehad, maar daar had ik heel veel bijverschijnselen bij. Ik slik die pillen niet meer. Nu heb ik ook COPD gold 2, longemfyseem, en moet helaas regelmatig prednison nemen. Nu heb ik weer een kuurtje prednison, zeer benauwd en de huidige medicatie is niet afdoende, dus weer prednison. Mijn bloedsuiker schoot naar 20,5. De praktijk ondersteuner mailt me dat ik maar 2 tabletten metformine 500 moet nemen, te veel bijverschijnselen.......dan 1 tablet bij het ontbeit. Ik slik die zooi niet meer. Wanneer mag IK besluiten om met spuiten van insuline te beginnen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Toch even overleggen met de praktijkondersteuner (of eventueel de huisarts). Er zijn nog meer medicijnen tegen diabetes type 2 waar je misschien wel tegen kunt. Ook als je toch besluit te gaan spuiten zul je dit toch moeten overleggen. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij jou.
ronron1212
4 jaar geleden
Welke bijverschijnselen heb je dan?
Pieterke
4 jaar geleden
Daar bestaat geen wet voor.
Kijk ook even bij reacties.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat mag je niet zelf kiezen; de arts moet dat medisch noodzakelijk vinden.
Insuline spuiten is geen wondermiddel maar heeft juist diverse bijwerkingen (zoals verdere gewichtstoename) en is dus een laatste redmiddel bij diabetes type twee. Je kunt beter eerst proberen om bv mee te doen aan een programma als Keer Diabetes Om.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Zeer goed antwoord dus een duimpje omhoog van mij.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding