Ik heb echinacea van Kruidvat gekocht is, maar is Echinaforce van Vogel beter.?

Ik ben al 2 weken grieperig en wil mijn weerstand opbouwen. Ik las over Echinaforce van vogel, en dat is vrij prijzig. In de winkel zag ik van Kruidvat eigen merk echinacea voor 4,50. Dat heb ik genomen. Er zit bij allebei het zelfde plantje in. Zou dat Echinaforce van vogel nou zoveel beter zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
19.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Zonde van je geld, gewoon extra proberen te slapen en rustig aan doen.

Antwoorden (1)

Nee, Echinacea van Kruidvat of Echinaforce van Vogel maken geen verschil.
Meestal wordt met de benaming "Echinacea" een bereiding bedoeld van de bovengrondse delen van Echinacea purpurea (Rode zonnehoed), Fytotherapeutische bereidingen van de plant worden in verband gebracht met immuunversterking (bijvoorbeeld bij griep) en infecties van de bovenste luchtwegen, zoals verkoudheid.
Onderzoek toont geen significant verschil tussen echinacea en een placebo. Je kunt dus ook niets gebruiken.

Toch moet je het effect van een placebo niet onderschatten.
Bijvoorbeeld: men geeft een placebo aan een nietsvermoedende patiënt die aanneemt aspirine te krijgen (en verwacht dat deze zal werken). In vele gevallen blijken de (hoofdpijn)klachten dan evenzeer te verdwijnen als bij die patiënt die echte aspirine kreeg. Als hoofdpijn reeds verdwijnt binnen bijvoorbeeld vijf minuten na het innemen van een aspirine, wordt dit veroorzaakt door het placebo-effect, aangezien het 20 minuten duurt voordat het middel in het bloed is.
Een dure placebo blijkt beter te werken dan een goedkoper: proefpersonen kregen elektrische stroompjes in hun pols toegediend, waarbij zij een pijnstiller kregen. De helft van de deelnemers kreeg te lezen dat de pijnstiller 2,50 dollar kost, de andere helft meende dat het om pilletjes van tien dollarcent ging. De 'duurdere' onwerkzame pillen gaven een veel grotere verbetering bij veel meer vrijwilligers te zien. Het verschil tussen beide pillen verdween wanneer de stroomstoten sterker werden en daarmee het placebo-effect.
Wat dit betreft zou Echinaforce van Vogel dus beter kunnen werken.
Als je dus gelóóft dat iets weerstandsverhogend werkt, dan kan het werkelijk een positieve invloed op je gesteldheid hebben.
SimonV