Hoe lang duurt het als je gestopt ben met benzodiaze vanwege tolerantie, dat de tolerantie weg is?

Ik heb heel snel tolerantie opgebouwd voor benzodiazepines. Ze werken niet meer en ik ben er mee gestopt. Echter ben ik nieuwsgierig hoe lang je er volledig mee moet stoppen zodat je er geen tolerantie meer voor heb. Gaat dat over weken, maanden? En weet iemand iets af van cross- tolerantie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Na lang en hevig gebruik van benzo’s is een deel van je hersenen voor goed veranderd. Je zal nooit meer zo reageren als in het begin.

Antwoorden (1)

Het blijkt dat zowel de fabrikant van deze medicijnen als de huisarts én de psychiater geen antwoord kunnen geven op deze vraag. Laat staan dus dat wij als leek hier op Goeie Vraag het kunnen beantwoorden.
Je kunt daarom alleen kijken naar ervaringen van mensen die ze slikten. Bij de een duurt het twee maanden, bij de ander is een half jaar nog te weinig. Er zijn zelfs mensen bij wie de tolerantie de rest van hun leven blijft duren, dus die hebben nooit meer baat aan datzelfde medicijn.
De snelheid waarmee de tolerantie afneemt verschilt dus per persoon en bovendien hebben diverse factoren er invloed op. Waarschijnlijk zit er ook nog verschil in welke soort benzodiazepine je gebruikt hebt en in welke dosis.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Uitstekend antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Erg goed antwoord!