Wat is het beste natuurlijke alternatief voor mirtazapine?

Ik heb baat bij een hele lage dosis mirtazapine voor het slapen (4 mg), maar ik moet er toch mee stoppen. Wat is qua werking het beste natuurlijke alternatief? 5-HTP misschien? Of Valeriaan? Sint-Janskruid?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.9K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik gebruik zelf - zo af en toe - melatonine om in te kunnen slapen. Ook niet elke nacht, dan werkt het niet zo goed.

Het beste antwoord

Mirtazapine om in te slapen en door te slapen, is normaal een zeer goede verantwoorde keuze.
4 mg is daarbij ook nog een lage dosering. Veel mensen gebruiken 15 mg of een halve tablet 7,5 mg.

Je zegt dat je met Mirtazapine moet stoppen.
Hier hoef je niet te zeggen waarom je moet stoppen, maar normaal is Mirtazapine juist een veilige keuze, omdat je er niet verslaafd aan raakt.
Vraag eens aan degene (huisarts?) of je echt moet stoppen.

Natuurlijke middelen zullen nooit het effect hebben van Mirtazapine.
Mirtazapine maakt letterlijk moe en stopt het piekeren om in te kunnen slapen.
Welk natuurlijk middel voor jou het beste is, kan niemand zeggen.
Het wordt dan toch uitproberen.
Denk aan: Melatonine, Valeriaan, Sint-Janskruid, cbd-olie, 5-HTP.

Zelf zou ik naar een natuurwinkel gaan en een individueel advies vragen. In de winkel kunnen ze specifieke vragen stellen. Misschien is het zelfs verstandiger om twee middeltjes te gebruiken.

Verder zou ik voor het slapen gaan, oefeningen doen om te ontspannen. Neem vooraf het natuurlijke middel.
Leg op het nachtkastje een tabletje Mirtazapine. Spreek bijvoorbeeld af: als ik binnen een half uur nog niet slaap, pak ik alsnog de Mirtazapine.
Probeer zo totaal onafhankelijk te worden van Mirtazapine.
Indien je het in 1 keer doet en de druk is te groot, werkt dit ook niet bevordelijk.
Zoek zo naar een natuurlijk middel dat het beste bij je past.
Geef zo'n middel bijvoorbeeld ook twee weken de tijd.
Ik hoop dat het eerste natuurlijke middel meteen de oplossing is.

Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een erg goed werkend, natuurlijk alternatief is het vrij verkrijgbare (drogist) Valdispert-nacht.
Dit bevat valeriaan én melatonine. Valdispert claimt, dat het absoluut niet afhankelijk maakt.