Wanneer weet je wat de juiste dosis Ritalin is?

Inmiddels ben ik zo'n drie weken bezig met Ritalin. De hoofdpijn is verdwenen en ik heb de vrijheid van mijn behandelaar om zelf wat te 'spelen' met de frequentie en dosis, omdat ik het erg goed monitor zei ze. Maar sinds een paar dagen merk ik dat 5mg en 10mg niet veel meer doen. Ik neem sowieso om de drie uur een nieuwe dosis, dan blijft de spiegel gelijk. Nu ben ik 4x15mg aan het proberen en soms 20mg. Ook al weet ik dat het voor iedere persoon anders is, is dit niet 'teveel'? Mijn bloeddruk en hartslag zijn helemaal in orde en ik slaap perfect. Dank alvast voor het meedenken.
Ik ben 1.70m en weeg 65 kilo.
Overigens is het voor mij op dit moment echt een 'geschenk uit de hemel', de Ritalin. Ik ben 33 en heb sinds hele lange tijd geen behoefte meer aan alcohol of slaapdutjes om mijn rust te vinden. Dat is goud waard. Zeker gezien mijn (leuke) drukke baan. Ik heb zoveel rust in mijn hoofd nu. Geen euforie, maar rust. Sinds jaren.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (1)

Allereerst knap hoe je het al doet na 3 weken!
De meeste mensen hebben eerst een proefperiode van 4 tot 6 weken!

Een paar tips:
Laat jouw lengte en gewicht los. Je bent volwassen en daardoor moet je je niet meer druk maken over het aantal mg.
De meeste volwassenen starten met 4X10 mg. Jij bent zelfs veel lager gestart. 4X15 mg is nog weinig, zelfs als je er een 20 mg voor in de plaats neemt. Dit is dus niet teveel. Niet druk over maken.
Zorg er wel voor dat je de ritalin zoveel mogelijk slikt op vaste tijden. Dan kun je ook betrouwbaar oordelen over de effecten. (Echt doen omdat je kortwerkende slikt).
De gemiddelde dagdosering van Ritalin ligt ergens tussen 40 en 100 mg. Dit zijn hele normale hoeveelheden, ongeacht wie je bent en hoe oud je bent. Stel je slikt 4X20 mg. Dan zit je nog pas op 80 mg. Ook geen zorgen over maken.
De maximum dosering van ritalin bij volwassenen is onbekend. Het schijnt wel dat 150 mg per dag meestal echt genoeg is. Maar nogmaals meer kan ook. Dus als je het niet redt met 80 mg per dag, helemaal niet erg.

Dus,
Op een dag merk je opeens dat 4X...mg voor jou perfect is.
Je voelt dan dat je niet meer hoeft te verhogen om het rustig te laten in jouw hoofd.
Dan weet je dat die dosis bij jou past.
Het kan zijn dat je wel merkt dat je bijvoorbeeld iets meer moet slikken per dag als je werkt bijvoorbeeld.

Nogmaals, 150 mg per dag is voor velen nog steeds heel normaal. Maar jij gaat al heel goed op 60 mg per dag of iets meer. Waarschijnlijk blijf jij dan echt wel onder de 150 mg. Zo niet, ook prima.

Heel veel succes nog. Komt helemaal goed met jou!
Hier een voorbeeld van twee volwassenen die zelfs over de 150 mg heen zijn gegaan.
Indien je geen gevaarlijk bijwerkingen heb, is er niks aan de hand.
https://forum.adhdblog.nl/conversations/hoge-dosis-ritalin-bij-volwassenen
Guido Wegman in het forum weet waar hij over praat!
Toegevoegd op 09 juni 2019 16:38: tekst