Mag je valeriaan elke dag slikken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
https://www.apotheek.nl/medicijnen/valeriaan?product=valeriaan#belangrijk-om-te-weten-over-valeriaan
Als jij elke dag blijkbaar zoveel stress hebt dat je dit middel wilt slikken, kun je dan niet beter werken aan de oorzaak van je stress?

Antwoorden (3)

Hoe valeriaan precies werkt is niet bekend. Als je na 1 of 2 weken geen verbetering merkt, kun je beter jouw huisarts raadplegen. Het is niet zeker wat de bijwerkingen op de lange termijn zijn, wat komt doordat het middel niet zo uitgebreid onderzocht is als andere kruidenmiddelen. Daarom is het onverstandig valeriaan langer dan veertien dagen achter elkaar te slikken. Bovendien wordt je rijvaardigheid en vermogen om machines te bedienen erdoor verminderd, vooral de eerste twee uur na inname.
Amadea
5 jaar geleden
Daar kan ik kort over zijn:

Valeriaan is NIET verslavend.

En als je het voor langere tijd gebruikt zijn er nauwelijks gevaren, dat is ook wel goed om te weten.

Ik zeg nauwelijks, omdat er ooit iemand is geweest die echt een overdosis had genomen, namelijk twintig keer zo veel als de aanbevolen hoeveelheid.

Deze persoon kreeg de volgende klachten:

Het gevoel alsof je een kater hebt (zoals na een avondje te veel alcohol drinken)
Klachten over darmen en maag
Je moe en slap voelen
Overigens waren deze klachten binnen een dag allemaal weer verdwenen bij deze persoon zonder dat hij of zij hier iets voor hoefde te doen.
fremar
5 jaar geleden
Op de site van apotheek staat:
Gebruik dit kruidenmiddel naar behoefte.

Valeriaan werkt niet bij iedereen. Dan moet je na twee weken stoppen.
(Als het geen effect heeft, heeft het geen zin om langer te proberen)

Let wel op dat je na inname 2 uren suf kunt zijn.
Gebruik je het om ontspannen te slapen, dan is dit geen probleem.
Gebruik je het overdag en word je suf:
Ga dan geen auto rijden.

Verder kan het na langdurig gebruik (mag dus), wel ontwenningsverschijnselen geven.
Bouw het middel dan rustig af.

https://www.apotheek.nl/producten/valeriaan
Hoe gebruik ik dit medicijn is de kop waaronder vermeld staat, dat het naar behoefte kan worden gebruikt.
Toegevoegd op 18 december 2018 21:02: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik incasseer de min. Helemaal prima.
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de reden van de min. Laat gerust weten. Ik hoor het heel graag.