Wanneer kan ik een griepprik halen?

Is het alleen mogelijk als je een oproep hebt ontvangen of kan je het ook zelf aanvragen bij de huisarts?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

De beste tijd om de griepprik te halen is elk jaar tussen half oktober en half november. Als u in de doelgroep zit, krijgt u hiervoor een uitnodiging van uw huisarts.
Als je dus niet in de doelgroep zit zul je een afspraak moeten maken en dan is de griepprik niet gratis.
De griepprik is gratis voor de doelgroep. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) betaalt de griepprik voor deze mensen. Hoort u niet bij deze doelgroep? Dan kunt u de griepprik zelf betalen. U betaalt dan zelf de kosten voor het vaccin en het zetten van de vaccinatie door de huisarts. U kunt via uw huisartsenpraktijk nagaan hoeveel het kost. Soms betalen werkgevers of zorgverzekeraars de griepprik.
De griepprik is gratis voor kinderen en volwassenen die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door griep. Bijvoorbeeld mensen van 60 jaar en ouder, maar ook voor mensen met bijvoorbeeld long- of hartaandoeningen. Deze mensen ontvangen van hun huisarts een uitnodiging voor de jaarlijkse griepprik. Een griepprik is niet verplicht. Iemand kiest zelf om wel of niet van het aanbod gebruik te maken.