Is er een 'rebound effect na het gebruik van dexamfetamine?

Ik ben sinds kort begonnen met dexamfetamine tegen ADHD symptomen. Nu werkt het medicijn voor mij niet, maar nu heb ik een zeer lage dosis geprobeerd (1,25 mg) hier werd ik na inname nog steeds onrustig en de bloeddruk steeg. Maar de volgende dag voelde ik mezelf erg rust en gingen golven van 'geluksstofjes' door mijn lichaam, mijn bloeddruk was ook heel mooi laag evenals de hartslag (toevallig gemeten die dag bij huisarts). Is er iets bekend over een rebound effect? Net zoals bij bijv. LDN? Worden er bepaalde Receptoren extra geactiveerd een dag na een lage dosis dexamfetamine?

Ps.
Ik wist niet goed of ik dit bij wetenschap of gezondheid moest plaatsen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry voor de eventuele verwaring, maar ik bedoel of er misschien een positieve rebound is door activatie van andere receptoren die het gebruik van dexamfetamine proberen te compenseren de dag na gebruik?

Antwoorden (1)

je moet er alleen wel altijd rekening mee houden dat het ziekenfonds altijd eerst de meest goedkope variant van dexamfetamine verstrekt en dat de duurdere varianten dus vele malen beter werken.. en hoe beter de werking, des te meer rebound er ervaren kan worden. maar is het rebound effect van dexamfetamine vele malen milder dan die van amfetamine..
maar houd er wel rekening mee dat bij lang gebruik ook steeds meer gewenning zal plaatst vinden en dat die gewenning het rebound effect zelf daar ook mee negatief kan beinvloeden.