Als je codeinepillen slikt, mag je dan ook paracetamol nemen?

Ik kreeg van de dokter codeinepillen vanwege dat ik steeds meer ging hoesten. Nou kwam er iemand ook met een strip paracetamolpillen omdat ik wel wat last van pijn heb, vooral als ik een hoest aanval heb. Mag je die wel samen gebruiken? Ik heb op internet gekeken bij de gebruiksaanwijzing van paracetamol, maar ik twijfel.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
26.9K
Reddie
6 jaar geleden
Raadpleeg de apotheker.
Die weet meer van interacties tussen geneesmiddelen dan de huisarts.
Cryofiel
6 jaar geleden
Heb je zoveel last van de pijn dat je daar echt extra pijnstilling voor nodig hebt? Op zich kan het geen kwaad hoor, om (extra) pijnstilling te gebruiken. Maar als je ook zonder kunt, dan zou ik daarvoor kiezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De combinatie wordt vaak voorgeschreven maar dan door een arts. Het een versterkt de ander . De dosering is toch artsen werk . Niet zelf dokteren !

Antwoorden (2)

Ja, maar codeïne is ook een pijnstiller, tegelijk mag wel, maar bij een beetje pijn zal het niet nodig zijn, sowieso onverstandig om bij gewone pijn pijnstillers te gaan nemen.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/codeine
"Codeïne is een hoestprikkeldempend middel. Het is ook een pijnstiller.
Bij kriebelhoest, en bij matige tot hevige pijn, soms samen met de pijnstiller paracetamol."

Toegevoegd na 5 minuten:
ps. zie ook het stukje over autorijden, waarschijnlijk mag je dat niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/codeine?product=codeinefosfaat#belangrijk-om-te-weten-over-codeine
Dit is afhankelijk van je persoonlijke medicatie/situatie, de huisarts of de apotheek hebben deze informatie.

In het algemeen: ja zeker dat mag. Codeïne pillen versterken de werking van paracetamol.
Echter: (1) het is nooit raadzaam om op eigen gezag medicijnen te nemen/ combineren. Informeer bij de huisarts/apotheek of dit voor jou persoonlijk goed is. (2) nooit medicijnen van anderen aannemen/slikken, ja precies .. het is maar paracetamol (hoe sterk?), toch.. (3) codeïne: is medicatie met een geel waarschuwingsstickertje ivm deelname aan het verkeer. Zou je het gebruiken en autorijden ben je gevaarlijk bezig dus opletten geblazen. Eerst zeker weten hoe en wat bij combinatie qua werking zeker bij zo’n geel stickertje.

Kortom: eerst informeren bij huisarts of apotheek, zaterdag kan je ook bellen naar de apotheek of nu naar de Huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+