Waarom mag je geen alcohol drinken tijdens een antibioticakuur?

Tijdens een antibioticakuur mag je geen (of: heel weinig) alcohol drinken. Wat is daar de reden van?
--  Werkt het antibioticum niet of minder wanneer je alcohol drinkt?
--  Komt de alcohol "harder aan" wanneer je een antibioticum gebruikt?
--  Is er een andere reden?

6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Het probleem is vooral dat sommige antibiotica een interactie met alcohol kunnen hebben waardoor je behoorlijk ziek kunt worden. Dat is niet alleen vervelend, maar daardoor is ook het verloop van de aandoening waarvoor je wordt behandeld niet meer goed te beoordelen omdat de symptomen door elkaar lopen.

Een bijkomende reden is dat je van sommige antibiotica enigszins slaperig of duizelig kunt worden, waarbij de effecten door alcohol nog eens worden versterkt. Dat betekent inderdaad dat alcohol harder aankomt en dat je aan een consumptie mogelijk al niet meer veilig aan bijvoorbeeld het verkeer zou kunnen deelnemen.