Heeft ritalin invloed op mijn karakter?

Hoi,

Ik gebruik sinds een tijdje (twee weken ong.) ritalin elke dag. Eindelijk kan ik me concentreren op mijn huiswerk en het is voor mij makkelijker om aan taken te beginnen en ook af te maken. Verder ben ik eindelijk rustig in mijn hoofd, maar toch ondervind ik ook vervelende dingen aan dit middel. Zelf vind ik ze niet heel erg, zoals soms nerveus, geen eetlust hebben en in een tunnelvisie zitten. Toch is er een ding wat me opvalt en wat ik echt vervelend vind en dat is dat ik mijn spontaniteit en humor ben verloren. Ik kom voor mijn gevoel veels te serieus over en ik ben bang dat de mensen om mij heen me vervelend beginnen te vinden en me vervolgens buitensluiten. Het lijkt net alsof ik mezelf kwijt raak aan dit middel, terwijl ik op een hele lage dosis zit (2 keer 7,5 Mg). Is dit gewoon wennen, of moet ik met ritalin stoppen? Verder vroeg ik me af of je de oude weer bent als je 1 dag even niks slikt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan wennen zijn, waarschijnlijk zal het grotendeels blijvend zijn, bij gebruikt, bij stoppen verdwijnen de bijwerkingen meestal zeer snel. Ritalin werkt kort, maximaal een uur of 6, na een dag niks slikken ben is er weinig meer van te merken, terug naar je oude ik kan iets langer duren.
http://www.apotheek.nl/medicijnen/methylfenidaat?product=ritalin
Ivana
6 jaar geleden
Voor een gewenning aan anti-depressiva staat ook een gewenningsperiode van 6 weken. Ik denk dat je voor die tijd verstreken is, geen actie moet ondernemen. Daarna kan je zien of er iets moet wijzigen of dat het een probaat middel blijkt te zijn.
Blijf vooral rustig. Mensen schrijven je niet zo snel af. Daar moet je niet bang voor zijn. Sterkte en geluk wens ik je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritalin is een van de weinige medicijnen waar je zelf mee kan experimenteren, o.a. met de dosering, denk bijvoorbeeld aan een halve pil 's middags.
Maar je kan ook stoppen in bijvoorbeeld een vakantie. (afbouwen meestal niet nodig bij zulke lage doseringen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Methylfenidaat Eventueel kan je het ook incidenteel gebruiken, dus alleen als je je wilt concentreren, bijvoorbeeld 2 dagen voor een toets. Ik denk zelfs dat je het bijvoorbeeld op maandag t/m donderdag zou kunnen nemen en dan niet op vrijdag zaterdag en zondag, maar dat zou je kunnen overleggen met degene die het voorgeschreven heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JackD je conclusie is niet juist. Je kunt op basis van de werkingsduur van een geneesmiddel niets zeggen over de hersteltijd na het stoppen met dit middel. Het lichaam gaat bij veel geneesmiddelen wat anders werken en de hersteltijd daarvan kan variëren tussen direct en nooit. Zeker bij psychofarmaca kan dat dagen tot weken duren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dringend advies: niet experimenteren met de dosering van voorgeschreven geneesmiddelen, tenzij dit zo is afgesproken met de voorschrijvend arts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@nickboven: Ik trek geen conclusie, ik stel meerdere gegevens achter elkaar.
Ik de bijsluiter staat letterlijk dat de werking zo kort is, gelukkig maar, anders zou slapen zeer lastig worden. Als je daar een andere mening over hebt, bij deze dosering, zou een bron fijn zijn. (aan wellus nietus heeft niemand wat) Psychofarmaca klinkt eng, maar is zo breed dat het nergens op slaat om die hele groep medicatie hier aan te halen. Met methylfenidaat wordt met en zonder recept veel geëxperimenteerd.
Mijn mening is als het even kan het niet te gebruiken, zeker bij langer gebruik is er kan op schade die niet te lastig terug te draaien is.
Maar er zijn ook grote voordelen, zeker als iemand er achter komt welke manier van nemen en dosering goed werkt. Ideaal gebeurt dan in overleg met een arts, maar bij lage doseringen is dat niet zo spannend.

Antwoorden (1)

Het is zeker mogelijk dat Ritalin een effect heeft op de emoties die je voelt. Sommige mensen rapporteren een vermindering, anderen juist een vermeerdering. Het kan ook over tijd veranderen, dus na een gewenningsperiode. Na het stoppen kan het ook enige dagen tot weken duren voor je weer een balans hebt teruggevonden, afhankelijk van hoe lang je het hebt gebruikt. Een dag stoppen helpt dus meestal niet.

Of dit een reden is om helemaal te stoppen, is zo niet te zeggen. Dat hangt van de ernst van de klachten en de bijwerkingen af. Het is de vraag of het middel erger is dan de kwaal. Stop niet op eigen houtje, maar overleg dit met de arts die het middel heeft voorgeschreven. Ik lees geen ernstige bijwerkingen in je reactie, dus ik zou adviseren het middel enkele maanden te gebruiken en dan te evalueren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+