Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt methylfenidaat ook tegen angst en obsessie?

Omdat mijn leven wordt beïnvloed door de verlatingsangst en problemen met sociale contacten en van daaruit ontstane obsessie.

De psychiater raadde mij methylfenidaat aan om in te nemen tijdens periode's wanneer de angst teveel wordt. Ik kan op internet alleen niet veel ervaringen of artikelen vinden wat gaat over methylfenidaat tegen angst.

6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor zover mij bekend is dat geen goed onderzochte toepassing. Hopelijk is jouw psych beter op de hoogte, het zou voor hem dan ook niet moeilijk moeten zijn een onderzoek o.i.d. te geven dat dit onderzocht heeft. Zoek je op:
methylphenidate anxiety treatment
Dan kom je wel informatie tegen.
Als ik snel lees komt het erop neer dat het kan werken als er ook AD(H)D is. Sowieso oppassen ermee, want zeker in iets hogere doseringen is zijn dat juist een paar van de bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij methylfenidaat geldt grofweg altijd - ook voor ADHD - the proof of the pudding is in the eating. Nogmaals: grof gezegd. Maar mijn 1e reactie was toch ongeveer zoals Jackd: ;huh? Narcolepsie en ADHD zijn de bekende indicaties. Maar eigenlijk is het niet goed bekend waarom (en in hoeveel van de gevallen) het helpt bij ADHD (geldt ook voor andere stiumulanten zoals Dextro-amfetamine).en blijft van de aandoeningen eigenlijk alleen narcolepsie (overdag in slaap vallen) over als een wel goed begrepen toepassing.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, methylfenidaat werkt volgens de productinformatie niet tegen angst of obsessie. Angst is wel een vaakvoorkomende bijwerkingen van methylfenidaat.

Verder, volgens de tweede link/bron: "Gebruik door volwassenen is niet goedgekeurd door CBG vanwege onder meer een verhoogd risico op cardiovasculaire (hart- en vaatziekten) en psychische bijwerkingen."
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding