Treedt er verslaving op bij dagelijks inname van 1 oxazepam van 10 MG?

Ik vind het rust wat oxazepam mij geeft heel fijn. Toch wil ik niet verslaafd of een tolerantie opbouwen. Het is zo dat de kans op een verslaving nihil is als er geen oxazepam in het bloedspiegel zit bij inname van een nieuwe tablet.

Ik wil dagelijks om 13:00 een oxazepam tablet innemen van 10 MG. Treedt er met deze schema aan verslaving op?

6 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Als u het dagelijks gebruikt, kunt u afhankelijk worden van oxazepam. Het is dan moeilijk om te stoppen met het gebruik.
Bij angstgevoelens en gespannenheid overdag: gebruik oxazepam niet langer dan 2 maanden achter elkaar.
fremar
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Eric1993: gebruik je naast je pammetjes nog steeds alcohol of andere middelen ?
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/medicijnen/vraag/616394/nadelen-gebruik-oxazepam-diazepam
Eric1993
6 jaar geleden
@Erna55 Ik gebruik geen andere pammetjes meer en hou mij zoveel mogelijk aan het advies van mijn psychiater. Hij zei dat ik 2 weken dagelijks 2 oxazepam mag. Dit zei hij 2 weken terug en ik moet er dus vrijdag mee stoppen met dagelijks 2x inname van oxazepam. Toch ben ik aan het uitvogelen hoe ik zoveel mogelijk voordeel uit oxazepam kan halen zonder dat er tolerantie/verslaving optreedt. Vandaar deze vraag.
Erna55
6 jaar geleden
Volg het advies van je psychiater.
Eric1993
6 jaar geleden
@Erna55 Doe ik ook tot nu toe netjes. Zowel diarree en het braken is in die 2 weken gestopt wat kwam door de angst. Maar vrijdag moet ik stoppen, kan iemand mij vertellen hoe ik de angst kan voorkomen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bespreek dit en ook je angst voor de angst met je arts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Eric: dit is te complex om via een internetsite advies te vragen/krijgen. Maak gebruik van de beste bron van advies die tot je beschikking staat, dat is je behandelaar. Bij dagelijks gebruik van benzodiazepines kan er inderdaad gewenning en afhankelijkheid optreden. Maar er zijn situaties waarin die gewenning te verkiezen is boven de symptomen van de aandoening waar je het middel voor gebruikt. Daarbij is gewenning bij gebruik als slaapmiddel relevanter nog dan wanneer je het gebruikt voor angsten. Maar bij elk geneesmiddel zijn er voor- en nadelen aan het gebruik en voor- en nadelen aan het niet gebruiken van het middel. Ik gebruik zelf ook een middel waarbij afhankelijkheid optreedt en ik zou zeker ontwenningsverschijnselen krijgen als ik er plotseling mee zou stoppen. Maar zonder dat middel kan ik niet functioneren. Mijn artsen schrijven me daarom toch dat middel voor, omdat het niet-gebruiken in mijn geval meer nadelige gevolgen heeft dan het wel gebruiken ervan. Bij elke patiënt en elk middel moet die afweging worden gemaakt. Vraag dus je arts om advies hierin, die kan - samen met jou - die afweging maken.
Ik heb erg veel ervaring betreft het gebruik van Oxazepam 10mg.
Het is zeker erg verslavend, bij iedere dag 10mg zou ik het niet langer dan 3 weken gebruiken. Er is ook een vergelijkbaar medicijn dat niet verslavend is en dezelfde werking ongeveer heeft. quetiapine heet het. Maar overleg met de huisarts of het wellicht mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik weet het eigenlijk niet, ik slik het nu ook al 1 jaar + 9 maanden maar antwoord 2 lijkt mij het
ik gebruik zelf oxazepam na een 3 dubbelle beroerte/CVA
beste die geef er ook de naam van een vervangend middel bij: quetiapine , ik weet wel dat ik meer dan een jaar 8 x een bekende pijnstiller 500 mg heb geslikt toen ik daar rare berichten over las ben ik begonnen met eerst 1 tablet per keer dus 4 x 500 MG, dat ging goed dus besloot ik helemaal niets meer te slikken, ik kreeg toen pijnen in lichaamsdelen die ik voorheen niet voelde dus slik ik ze maar weer Allemaal in samenwerking met andere medicijnen geeft deze de minste problemen, ik bedoel maar alleen te zeggen dat je lichaam overal aan wend, dus als ik mij prettig voel zal ik waarschijnlijk na afbouw weer andere symptomen krijgen maar die tip over quetiapine
lijk mij wel wat en ga ik in ieder geval vragen aan de arts alhoewel ik net google op deze en de volgende info krijgt:
Quetiapine remt wanen en hallucinaties.
Bij psychose (zoals bij schizofrenie of ernstige depressie), manie en onrust. en daar heb ik nou ook weer geen last van maar misschien de vraagsteller wel?