Wat bedoelt men exact met het dunner worden van de huid bij het gebruik van cortisone?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Dat is letterlijk: je huid wordt op de plek waar je het medicijn smeert werkelijk dunner. Je krijgt daar dus eerder kans op een beschadiging.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het dunner worden van de huid wordt atrofie genoemd. Dan scheurt de huid gemakkelijker, treden er sneller blauwe plekken op, krijg je striae (striemen), nemen de kleine bloedvaatjes toe (met name in het gezicht, en dat heet dan couperose), kan clowseczeem ontstaan (jeukende rode vlekken rond de mond), en neemt de kans op huidinfecties toe.

Deze bijwerkingen treden meestal pas op na langdurig gebruik van sterke corticosteroiden (maanden tot jaren ononderbroken gebruik). Helaas herstelt de huid zich na het stoppen met de hormooncrème vaak niet meer. Wanneer de lokale corticosteroïden op een verstandige manier worden toegepast is de kans op atrofie van de huid beperkt.

Toegevoegd na 45 minuten:
clowseczeem = clownseczeem
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Dan toch. Ik vroeg me af wat dan de gevolgen zoal kunnen zijn van een 'dunner wordende huid'. Maar is dit dan ook niet meer als je cortisone op een langere basis gebruikt? X
tinus1969
6 jaar geleden
@DReamsdoline, hoe bedoel je je laatste vraag in je recatie? Hoe langer je dit soort zalven gebruikt, hoe groter de kans op huidschade. Omgekeerd gebruik je die zalven als je eczeem hebt, en eczeem kan je huid ook beschadigen.
Als je soms eczeem hebt, moet je smeren tot het eczeem weg is; als je chronisch eczeem hebt, moet je met je arts overleggen over goede smeerschema's; eczeempatienten smeren vaak afwisselend (één week met sterke zalf; gevolgd door één week niet). Overleg met je arts over wat voor jou het beste is.