Waarom zijn middelen als drugs en alcohol verslavend?

Ik heb een angststoornis en vind het fijn om die tijdelijk niet te voelen en dus te verdoven. Het is mij opgevallen dat bij ALLES waarbij je de angst kan onderdrukken er altijd gevaar is dat je verslaafd raakt. Kalmeringsmiddelen, alcohol, drugs, etcc

Waarom is dat nou zo?

6 jaar geleden
1.6K
Amadea
6 jaar geleden
Kennelijk zit het bij jou ingebakken dat je niet zelf kunt oplossen wat jou dwars zit, maar daar hulpmiddelen bij nodig hebt. Die maken jou daar dus afhankelijk van. Probeer assertiever te worden, dan kun je misschien leren om zonder hulpmiddel jezelf goed te voelen.
Erna55
6 jaar geleden
Heb je nog contact met een hulpverlener ?
Eric1993
6 jaar geleden
@erna55 Ja ik zit bij het GGz. Het enige wat ze zeggen is: Je zal hoe dan ook een keer de confrontatie aan moeten gaan met je angst. Verdoven is geen oplossing hoor ik vaak, angst wordt alleen maar groter als je vermijd. Maar waarom wil/durf ik de confrontatie niet aan te gaan? Als oxazepam nou bij dagelijks gebruik geen verslaving zou opleveren zou dat een heel last oplossen. Oxazepam, diazepam, Alprazolam, Temazepam, alcohol, wiet, allemaal spul waar je gewoon niet op kan "leunen".
Erna55
6 jaar geleden
Je hulpverlener heeft gelijk, je zult de confrontatie aan moeten gaan.
Jezelf blijven verdoven is geen oplossing.
Ritsuka
6 jaar geleden
De rest van je leven problemen ontwijken en verdoofd door het leven gaan is geen oplossing.

Antwoorden (1)

Meestal ontstaat een verslaving doordat iemand een middel of een bezigheid al heel prettig vindt. Wanneer iemand verslaafd raakt gebeuren er meerdere dingen tegelijk; het kan zijn dat de omstandigheden van deze persoon zo zijn veranderd dat hij/zij meer behoefte krijgt aan het middel en meer gaat gebruiken. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij stress.

Ook kan het zijn dat het een gewoonte wordt en dus regelmatig of vaker gaat gebruiken. Dat maakt iemand ook vatbaar voor verslaving. Daarbij komt dat de hersenen zich bij gebruik van bepaalde middelen gaan aanpassen waardoor iemand steeds meer gefocust raakt op het middel. Wanneer er dan op een gegeven moment niet word gestopt of geminderd, kun je verslaafd raken.
fremar