bestaat er een goed ontstekingsremmend medicijn zonder pijnstillende werking?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
6 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag niet aan je arts? Ten eerste weet een arts meer dan wij. Ten tweede maakt het nogal wat uit om wat voor soort ontsteking het gaat, waar die zit, wat de oorzaak is, wat jouw verdere omstandigheden zijn, en nog meer van die zeer relevante dingen. Zonder dit te weten is een goed antwoord niet te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan mij altijd helpen met VOLTAREN (wel via de arts voor te schrijven).
Het helpt mij voor alle ontstekingen: tand, jicht, gewrichtsontsteking,...
Zoals Cryofiel schrijft: eerst bespreken met uw arts.
fremar
6 jaar geleden
Voltaren is wel pijnstillend
Erna55
6 jaar geleden
Overleg met de huisarts.
tinus1969
6 jaar geleden
Waar heb je dit voor nodig?
Veel ontstekingsremmers zijn indirect ook pijnstillend omdat de ontsteking nu eenmaal pijnlijk is.

Antwoorden (2)

Corticosteroiden (cortisol, prednison, etc) zijn ontstekingsremmend maar niet primair pijnstillend.
Deze middelen krijg je alleen op recept van de arts; ze moeten met beleid worden gebruikt.
6 jaar geleden
Ja, vele zelfs.
corticosteroïden (oa cortisol, prednison, hydrocortison, maar er zijn er nog vele die tot deze groep behoren) zijn een erg bekende groep. Denk verder nog aan zogenaamde DMARD's (diseas modifying anti-reumatic drugs) zoals methotrexaat, sulfasalazine, hydroxychloroquine en leflunomide. Daarnaast bestaan er de zogenaamde biologicals; TNF-α-blokkers zijn daarbij de belangrijkste.
Middelen als pentasa (=mesalazine) worden bij de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa gebruikt vanwege het ontstekingsremmende effect.

Daarnaast hebben sommige antibiotica (mn tetracyclines) en antimycotica (mn de imidazolen) een zwak ontstekingsremmend effect.

En dan ben ik er vrij zeker van dat dit lijstje nog niet volledig is...

Overigens heeft elke ontstekingsremmend medicijn een zeker pijnstillend effect. De ontsteking zelf geeft immers pijn; door het verminderen van de ontsteking neemt de pijn dan dus ook af. De middelen die ik hier noem hebben geen direct effect op de pijn (zoals NSAID's dat bijvoorbeeld wel hebben.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+ Hoe kan het ook anders als een echte kenner spreekt...     ;-)