Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een epidurale pijnbestrijding bij rugpijn hetzelfde als epiduraal bij operatie ?

Toegevoegd na 38 seconden:
Welk verschil is er ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, dat is hetzelfde. Bij de epidurale anesthesie blijven de naald en de vloeistof net buiten het harde vlies rondom het ruggenmerg, in tegenstelling tot bij een spinale anesthesie. Het effect is dan op een kleiner gebied en er is minder tot geen risico voor uitval van de ademhaling. Het is geschikt voor ingrepen van de borst tot aan de benen, maar ook voor pijnbestrijding na een operatie. Er blijft dan een slangetje (katheter) in de rug zitten waar steeds nieuwe pijnstilling kan worden gegeven. Het verschil met een spinale ruggenprik is dat je je benen nog gewoon kunt bewegen; je bent dus niet verlamd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn man krijgt eens in de drie maanden pijnbestrijding in de pijnkliniek.
Dat duurt tien minuten via ruggenprik. Ik vroeg me af of dit op dezelfde manier gebeurt als bij epiduraal bij operatie,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding