Welke antibioticum bij blaasontsteking?

Ik geloof dat ik een blaasontsteking heb, ik heb pijn in mijn onderbuik, een branderig gevoel, pijn bij het plassen en ik plas erg vaak en weinig per keer.
Zou dus vreemd zijn als t geen blaasontsteking is, maar je weet maar nooit.
Moet je hiervoor een afspraak maken bij de huisarts, of kan je ook antibioticum halen bij een drogist (en zoja welke?).
Ik heb namelijk niet zo'n goede band met mn moeder om dit te bespreken (ben 15) en als ik een afspraak wil maken moet ik een briefje mee naar school, want ik heb lange dagen waardoor ik anders spijbel.

En is het erg als je antibioticum neemt terwijl het geen blaasontsteking is (denk het wel, maar je weet maar nooit!)

bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bel even met de doktersassistente, waarschijnlijk kun je 's morgens voor je naar school gaat een flesje urine inleveren en later bellen voor de uitslag, als het een blaasontsteking is, krijg je antibiotica voorgeschreven, dit moet je halen bij de apotheek en is niet te koop bij de drogisterij.
Het recept voor antibiotica kun je meestal ook halen buiten schooltijd.
Ritsuka
7 jaar geleden
Je huisarts moet dit voorschrijven
tinus1969
7 jaar geleden
Slechte band met je moeder of niet, dit is toch echt iets voor de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/604533/huisarts-14-jarige-beroepsgeheim en nu echt een blaasontsteking
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat crea zegt: bij een standaard blaasontsteking krijg je de huisarts vaak niet eens te spreken.
De huisarts bekijkt de uitslag van de test en schrijft een standaard antibiotica bij blaasontsteking voor. (Nitrofurantoïne) De assistent regelt het verder.

Antwoorden (2)

Als je snel van je blaasontsteking af wil, dan moet je toch echt naar een arts.
Zonder recept kan je voor zover ik weet in Nederland geen antibiotica krijgen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt.
Een blaasontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de blaas door bacteriën. Vaak gaat het om bacteriën die in de darm leven en via de plasbuis in de blaas terecht komen. Daar veroorzaken ze dan een ontsteking.
Antibacteriële middelen werken tegen infecties veroorzaakt door bacteriën, zoals blaasontstekingen. Het is van belang dat de kuur geheel wordt afmaakt.
Afhankelijk van het soort bacterie en de ernst van de ontsteking wordt een bepaald antibacterieel middel voorgeschreven, dat kan alleen de huisarts doen.
Het is dus zaak dat u een afspraak maakt met uw huisarts.

http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/blaasontsteking#wat-kan-de-apotheker-voor-mij-doen

Toegevoegd na 7 minuten:
Een arts kan de diagnose blaasontsteking meestal makkelijk stellen door naar de klachten te luisteren. Om zeker te weten of het om een blaasontsteking gaat, onderzoekt de arts de urine op bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
+