Na hoeveel uur is diazepam uit je bloed?

Ik heb van mijn psychiater diazepam gekregen. Ik moest ermee oppassen omdat deze langer werkt dan oxazepam en ik sowieso niet dagelijks kan innemen. Maar ik ben nou toch benieuwd na hoeveel uur Diazepam uit je bloed is en ik weer een diazepam kan innemen.

7 jaar geleden
40K

Antwoorden (1)

De halfwaardetijd van diazepam is 20-48 uur.
Er bestaat een vuistregel die zegt dat na ongeveer 3x de halfwaardetijd de hoeveelheid medicijn in je bloed zo laag is geworden dat je geen effect meer mag verwachten; volgens diezelfde vuistregel is na ongeveer 5x de halfwaardetijd de bloedspiegel zo laag dat je het medicijn als verdwenen mag beschouwen.

Voor diazepam geldt dan dus dat na 60 tot 144 uur het effect weg is en na 100 tot 240 uur het medicijn zo goed als helemaal weg is uit het bloed.

Maar diazepam wordt in je lichaam omgezet in andere stofje, die net zo goed effect op je lichaam hebben. Twee van die stofjes zijn oxazepam en temazepam; hun halfwaardetijd is zo kort dat die ten opzichte van de diazepam niet echt ter zake doen. Een derde actief stofje is desmethyldiazepam met een halfwaardetijd van 42 tot 100 uur.
Voordat het effect daarvan weg is ben je dus 126 tot 300 uur verder en voordat het weg is uit je bloed 210 tot 600 uur(!)

Nu ben jij door de oxazepam en lorazepam benzo's gewend en dus zullen voor jou de waardes eerder bij lagere tijdsduren liggen. Maar voordat het echt uit je bloed weg is ben je dus sowieso dagen verder.
Dat betekent overigens niet dat je 210 uur moet wachten voordat je een volgende pil neemt. Diazepam neem je dagelijks, soms zelfs 3 maal daags. Op zo'n manier wordt de hoeveelheid in je bloed hoger dan op basis van één pil zou verwachten, door stapeling. Daardoor ontstaat er na een paar dagen een veel stabielere spiegel in het bloed dan met andere benzodiazepines mogelijk is.

Neem je diazepam dus vooral wél in op de manier die je samen met je psychiater hebt afgesproken.