Eerst maand gebruik pil, tweede week vergeten, nog steeds beschermd?

Ik ben voor het eerst aan de pil. Ik ben op donderdag 24 november begonnen met de pil. Gisteren op woensdag 7 december ben ik de pil vergeten. Ik heb de pil meer dan 12 uur te laat ingenomen maar minder dan 24 uur.

Ben ik nu nog steeds beschermd of niet?
Het gaat om een één fase pil.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Amadea
7 jaar geleden
Dat kan je lezen in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh ja, dat zou ik er nog bij zetten. Mijn hoofd heeft de bijsluiter opgegeten. Nee dit is geen slechte smoes.
Erna55
7 jaar geleden
Op google kun je bijsluiters vinden.
Type het merk en soort pil in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ondertussen gevonden. Maar hierin staat niks over wanneer het de eerste maand is waarin je de pil ooit slikt. Betekent dit dat er dan niks aan de hand is? Op internet staat dat er uitzonderingen zijn als je de pil nog geen maand gebruikt. Maar nergens staat dan welke uitzondering.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten
Je moet goed opletten met de pil dus je hersens erbij houden anders ben je zwanger voor je het in de gaten hebt.
Erna55
7 jaar geleden
Ee staat wel in of je beschermd bent na het vergeten van de pil....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ronron, hier staat ook 'als je de pil al meer dan een maand gebruikt' en dat is dus niet het geval. Dus hoe zit het dan in mijn geval?
ronron1212
7 jaar geleden
@moonloon
dit staat er in de link
Eén pil vergeten Neem de vergeten pil alsnog in.
Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Dan ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen, zoals de morningafterpil of een condoom, zijn dan niet nodig.
2 pillen vergeten? Als je 2 pillen achterelkaar hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt. Neem de laatste van de 2 vergeten pillen alsnog in binnen 12 uur na het vaste tijdstip waarop je die pil had moeten slikken. Dan ben je tegen zwangerschap beschermd.
Lukt dat niet dan is de werking niet betrouwbaar. Wat je dan moet doen, hangt af van de week waarin je de pillen hebt vergeten. Lees dan verder: 2 (tot 7) pillen vergeten in de 1e week van de pilstrip: Neem de laatst vergeten pil alsnog in.
Heb je in de afgelopen 3 dagen (72 uur) onbeschermde seks gehad?
Neem dan ook de morningafterpil om zwangerschap te voorkomen.
Neem de volgende anticonceptiepil weer op het normale tijdstip en maak de pilstrip af.
Gebruik de eerste 7 dagen een aanvullend voorbehoedmiddel (condoom) als je wilt vrijen. Let vooral op de laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja Ron, en boven dat hele overzicht staat dit: "Als je de pil een keer vergeet hoeft dat niet erg te zijn. Lees hier zorgvuldig wat je moet doen om toch beschermd te zijn. Deze adviezen gelden voor de eenfasecombinatiepil wanneer je die al meer dan 1 maand gebruikt." Let vooral op de laatste zin.

Antwoorden (1)

Als je de vergeten pil alsnog inneemt, ben je gewoon beschermd.

Omdat het de eerste maand is dat je de pil gebruikt, gelden dezelfde regels bij één vergeten pil zoals ze ook gelden bij twee of meer vergeten pillen wanneer je de pil al langer zou slikken. Maar je bent in je tweede week, en in die week is het vergeten van een pil vrij goed te overkomen. Vergeet er echter niet meer achter elkaar. Voor nu ben je nog beschermd.

(Ik zal even kijken of ik nog een betrouwbare bron voor je kan vinden.)

Toegevoegd na 7 minuten:
Uit de bron:

Eén pil vergeten in te nemen:
Nog niets aan de hand, neem de pil alsnog in. Alleen als het de eerste maand is waarin de pil wordt gebruikt, en deze wordt één keer vergeten, handel dan als hieronder (twee of meer pillen vergeten in te nemen).

Twee of meer pillen vergeten in te nemen, de tweede pil meer dan 12 uur na het gebruikelijke tijdstip:
Afhankelijk van waar je bent "in de strip" is dit het advies:

In de tweede week. Neem de laatste vergeten pil in. Pilschema gewoon afmaken. De pil blijft betrouwbaar.

Bron: https://www.pilonline.nl/faq
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ontzettend bedankt! Kan ik weer gerust adem halen. En dit gebeurt me nooit weer...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat geloof ik graag! Het wordt ook steeds meer een gewoonte hoor, als je eenmaal langere tijd medicatie slikt dan vergeet je het amper meer. Tenminste.. zo werkt het bij mij. En mocht het bij jou niet zo werken, dan kun je altijd nog kiezen voor een andere anticonceptiemethode. En misschien is het ook handig om een moning-afterpil in huis te hebben, gewoon 'voor het geval dat'? Er zijn meer vrouwen die er standaard een op hun nachtkastje of in hun handtas hebben. Zelfs als je hem nooit hoeft te gebruiken, kan het toch een veilig gevoel geven.